Akademik Arşiv / Academic Archive
Permanent URI for this communityhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2546
Browse
18 results
Search Results
Publication Analysis of Cost Structures and Cost Control Strategies of Airlines: An Empirical Study on A Hypothetical Airline Company(Journal of Aviation, 2022-03-23) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaIn the context of controlling costs in the airline industry, this study aims to determine empirically until which available seat mile (ASM) should an airline continue its activities based on an analysis of the costs and revenues incurred relating to these ASM. The study is based on a hypothetical company and the data used indicated that the company has reached profitability between certain efficiency levels (ASM). The results also showed that the airline can still continue its activities at efficiency levels where it is making a loss but only in situations where its total income exceeds its total variable costs (creating positive added value). In the study, it is pointed out that companies in the airline industry, which are under the pressure of intense competition and uncontrollable factors, can still survive and maintain their competitive power through the cost control methods they can apply.Publication Uçak Etkinliğinin Operasyonel ve Finansal Metrikler Açısından Analitik Olarak İncelenmesi(InTraders International Trade Academic Journal, 2022-12-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaBu çalışmada dar gövdeli Boeing 737 NG ve Airbus A 319 dar gövdeli ve Boeing 777-200 ve Airbus A330-300 geniş gövdeli uçaklarının karşılaştırmalı etkinlik analizlerinin örnek veriler üzerinden finansal ve operasyonel göstergeler kullanılarak yapılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada TOPSİS yöntemi kullanılarak yapılan analitik çalışmada kullanılan veriler esas alındığında; bölgesel uçuşların gerçekleştirdiği dar gövdeli uçaklardan B737-700’ün, A319’a göre; uzun mesafeli ve kıtalararası uçuşların gerçekleştirildiği geniş gövdeli uçaklardan A330-330 uçağının, B777-200 uçağına göre maliyet avantajına sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca kullanılan radar grafik yöntemine göre; A319 dar gövdeli uçağının B 737-700 dar gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdiği; B 777-700 geniş gövdeli uçağının ise A330 geniş gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdikleri belirlenmiştirPublication Determining the Relationship between Aircraft Crashes and Stock and Firm Values: An Analytical Study on Airline Carrier and Aircraft Manufacturing Companies(Eskisehir Osmangazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 2022-04-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaÇalışmanın amacı, havayolu sektöründeki uçak kazaları ile ticari havayolu taşıyıcı şirketleri ve ticari uçak üreticisi şirketlerin hisse senedi fiyatları arasında bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesidir. Dünyada havayolu sektöründe yer alan havayolu taşıyıcı şirketleri ve büyük uçak üreticisi iki şirketin 2013-2020 yıllarında yaptıkları toplam 38 adet uçak kazası sonrasındaki ilk gün ve takip eden haftanın günlerindeki anormal getirileri ile kümülatif anormal getirileri analiz edildiğinde; uçak kazalarının bazılarında kazadan sonraki ilk ve takip eden 7 gün içinde gerek havayolu taşımacı şirketlerinin gerekse uçak üreticisi şirketlerin hisse senetlerinin değerlerinde genel olarak düşüş yaşanırken, bazı uçak kazalarından sonraki günlerde hisse senetleri değerlerinde değişim olmadığı veya artış yaşanmadığı görülmüştür.Publication Cash Management of Multinational Airlines: A Case Study on A Turkish Airline(Journal of Aviation, 2023-03-17) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaCash is a vital resource for airline companies, which are said to be operating on a multinational level. From executing day-to-day operations to exploiting new investment opportunities, airline companies must maintain an optimal level of cash. The amount of cash level depends on a number of factors such as the company's activity level, the current conjuncture and international markets. In this study, the net cash flows and the changes in the level of cash and cash equivalents account of the flag carrier airline operating in Turkey, which can be considered as an international company, were analyzed using data of 2020, cash flows. In addition, company's relations with the IATA Clearing House were determined, evaluated and interpreted in term of cash management. The fact that there are very few studies in the national and international literature on the analysis, evaluation and interpretation of cash flows in the airline industry makes this study unique.Publication TÜRKİYE İÇİN NEGATİF FAİZ ORANININ UYGULANABİLİRLİĞİ VE ANALİTİK OLARAK İNCELENMESİ(The Journal of Financial Researches and Studies, 2015-07-01) Yaşar KÖSE; Murat ATİK; Bülent YILMAZ; Köse, YaşarPublication BİREYSEL FİNANSAL KARARLARDA ZİHİNSEL ÖN YARGILARIN ETKİSİ: MENTAL MUHASEBE(International Journal of Economics and Administrative Studies, 2018-07-04) Murat ATİK; Bülent YILMAZ; Yaşar KÖSE; Köse, YaşarZihinsel muhasebe, bireyin finansal faaliyetlerini değerlendirmede kullandığı bilişsel ve duyuşsal işlemleri-dir. Zihinsel muhasebe de insanlar tamamen zihinlerinde yaratmış olduğu farklı kategorilere göre finansal karar verme eğiliminde olmaktadır. Verilen kararlar birey tarafından rasyonel olarak gözükse de bazı karar-ların zihinde yaratılan farklı kategorilere yerleştirilmesi sebebiyle yanıltıcı durumların doğmasına sebep ola-bilmektedir. Zihinsel muhasebenin farkında olunmaz ise verilecek finansal kararlarda farkında olmadan hata yapılması ve zarar görülmesi gibi olumsuz sonuçlarla karşı karşıya kalınabilecektir. Çalışmanın amacını in-sanların finansal karar verirken maruz kaldıkları zihinsel önyargıları ortaya koymak ve bilişsel hataların karar alma süreçlerine etkisini incelemektir. Bu amaçla 55 kişiye zihinsel muhasebe ile ilgili kararların bazılarını ölçebilmek için18 sorudan oluşan bir senaryo uygulanmıştır. Sonuçta bireylerin finansal olayları değerlendi-rirken olayların sonuçlarına göre değil iki temel mental hesap üzerinden kararlarını aldıkları, bireysel yatı-rımcıların kazanç durumunda riskten kaçan, kayıp durumunda ise riski seven bir tutum içinde oldukları tespit edilmiştir.Publication TÜRK HAVAYOLU SEKTÖRÜNDEKİ ÖNDE GELEN HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİN FİNANSAL BAŞARISIZLIK TAHMİNİ: ANALİTİK BİR İNCELEME(Business and Management Studies: An International Journal, 2020-12-10) Yaşar KÖSE; Köse, YaşarGenel olarak küresel düzeyde ele alınan sivil havacılık sektörü ve havayolu şirketleri hem Türkiye’de hem de dünyada üst düzeyde bir rekabetin oluştuğu, ulusal ve uluslararası regülasyonların önem kazandığı; ekonomik, siyasi, sosyal, kültürel, çevresel, iklimsel, terörizm, salgın hastalıklar gibi birçok risk unsurunu değişik derecelerde barındıran bir sektördür. Böylesine bir sektörde faaliyetlerini sürdüren havayolu şirketleri finansal performanslarını kabul edilebilir düzeyde tutmaya çalışmaktadırlar. Çalışmada Türk Sivil Havayolu Sektöründe yer alan ve BIST-100’de işlem gören Türk Hava Yolları A.O. ve Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’ne ait 2014-2018 yılların Bilanço, Gelir Tablosu, Özkaynaklar Değişim Tablosu ve Nakit Akım Tabloları veri seti olarak kullanılmıştır. Belirtilen finansal tablolardan ilgili hesap kalemlerinin tutarları esas alınarak, her iki şirketin Altman ve Springate Z Skorları ve Fulmer’in H Değerleri hesaplanmış ve bunlara dayanarak şirketlerin finansal başarısızlıkları hakkında tahminde bulunulmuştur. Her üç çok boyutlu finansal analiz ile finansal başarısızlık tahmininde; her iki şirketin de Fulmer H Değer Modelinde sonuçları tatmin edici olarak bulunmuştur. Altman ve Springate Z Skor Modelinde daha az faktör değerlendirilmeye esas alınırken, Fulmer H Değer Modelinde 9 faktör değerlendirmeye alınmış olup, bu yönüyle daha sağlıklı sonuç verebileceği değerlendirilmektedir.Publication Kredi Temerrüt Takası İle Ülke Alt Sektör Endeksleri Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: BIST’te Yer Alan Sektörler Üzerinde Analitik Bir İnceleme(Muhasebe ve Finansman Dergisi, 2021-08-16) Yaşar KÖSE; Murat ATİK; Köse, YaşarBu çalışmanın amacı Kredi Temerrüt Takası (CDS) puan değerleri ile ülkede bulunan birincil ve alt sektör endeksleri arasında herhangi bir etkileşimin olup olmadığının incelenmesidir. Çalışmada Türkiye’nin ülke olarak borçlanma maliyetini temsil eden CDS primi değeri ile ülkenin ekonomisinin temel göstergeleri olan birincil sektör endeks değerleri arasındaki ilişki incelenmiş ve CDS Puan değerleri ile incelenen yaklaşık tüm sektör endeks değerleri arasında karşılıklı nedensellik ilişkisinin bulunduğu tespit edilmiştir. Bu durum ülke CDS primleri yüksekliğinin ülkede mal ve hizmet üreten tüm sektörlerdeki şirketlerin faaliyetleri için kaynak maliyetlerini olumsuz yönde etkilediğini ve aynı zamanda ülkedeki üretim sektöründeki değişimlerin ülke derecelendirme notlarını ve dolayısıyla bunun da CDS puanını etkilediği şeklinde değerlendirilmiştir.Publication HAVACILIK SEKTÖRÜNDE SPESİFİK FİNANSAL ORANLAR: TÜRKİYE’DEKİ HAVAYOLU ŞİRKETLERİ ÜZERİNE ANALİZ VE DEĞERLENDİRME(Marmara University, 2021-07-31) Yaşar KÖSE; Köse, YaşarTürk Sivil Havacılık Sektöründe yer alan iki önemli havayolu şirketi olan THY A.O ve Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş stratejileri farklı da olsa, bu şirketler rekabet gücünü koruyabilmek için gelirlerini artırma, maliyetlerini en aza indirme çabasındadırlar. Bu çalışmanın ilk aşamasında Türk Sivil Havayolu sektöründe yer alan Türk Hava Yolları A.Ş.ve Pegasus A.Ş.’nin 2014 ile 2019 yılları arasında 6 yıllık verileri şirketlerin ilgili yıllarda faaliyet rapor ve faaliyet tablo verileri kullanılarak, çalışmada konu edilen oranlar analiz edilerek hesaplanmış ve ulaşılan bulgular yorumlanarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında elde edilen bu veriler TOPSİS (Tecnique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) yöntemiyle analiz edilmiş ve belirtilen iki havayolu taşımacılık şirketinin finansal performansı analiz edilmiş, değerlendirilerek yorumlanmıştır. Sadece geleneksel finansal oran analizi yerine, günümüzde Havayolu Taşımacılık Sektöründe yapılan analizlerde olduğu gibi, özel finansal oranlar yolu ile Havayolu şirketlerin analiz edilmesi çalışmayı literatürde yer alan diğer çalışmalardan ayırmakta ve önemini artırmaktadır. Çalışmada yapılan analizin ilk bölümünde, araştırmaya konu olan havayolu şirketlerinin özel finansal oranları 2014-2019 yılları periyodunda, oluşturulan tablolar ve grafikler yardımıyla ortaya konulmuştur. Yapılan analizde 2014-2019 yılları arasında THY A.O. ve Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’nin performans verileri hesaplanarak analiz edilmiştir. THY A.O.’nın spesifik finansal oranlar olarak adlandırılan temel olarak CASK ve RASK değerleri incelen yıllarda, Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’nin değerlerinden daha yüksek seyrettiği belirlenmiştir. Çalışmada yapılan analizin ikinci bölümünde, yine aynı zaman periyodunda incelenen iki havayolu şirketinin tespit edilmiş öne çıkan 7 adet özel finansal oranı kullanılarak TOPSİS yöntemi yoluyla şirketlerin analizi yapılmıştır. TOPSİS yöntemine göre kullanılan veriler esas alınarak THY A.O. çalışmanın birinci aşamasına benzer şekilde Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’ye göre finansal açıdan daha başarılı olarak belirlenmiştir.Publication Kripto Para, Para mıdır Döngüsünde Kabul Edilebilirlik Üzerine Ampirik Bir Uygulama(Bartin University Journal of Faculty of Economics and Administration Sciences, Bartin University, 2021-05-31) Yaşar KÖSE; Murat ATİK; Bülent YILMAZ; Köse, YaşarUluslararası piyasalarda kripto paraların kullanılması ile birlikte ulusal para birimlerinin değerlerinin belirlendiği gibi bir kontrol mekanizmasının olmaması ve hukuki altyapı eksikliği en büyük handikaplar olarak karşımıza çıkmaktadır. Ortaya çıkan bu olumsuzlukların yanı sıra belki de piyasaları endişelendiren en önemli husus kripto para birimlerinin gerçek para birimleri gibi kullanılıp kullanılmayacağıdır. Çalışmanın amacı Blockchain teknolojisi açıklanmaya çalışılarak bir uygulama yardımıyla kripto para birimlerinin paranın temel fonksiyonlarını sağlayıp sağlayamadığını belirlemektir. Bu aşamada beş farklı kripto para birimi incelenen zaman dilimlerinde birinci ve ikinci nesil birim kök testleri kullanılarak değerlendirilmiş ve kripto para birimlerinin normal para birimleri gibi paranın tasarruf aracı ve hesap birimi olma fonksiyonlarını karşılayıp karşılayamayacağı analiz edilmiştir.