Araştırma Çıktıları / Research Outcomes

Permanent URI for this communityhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2548

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 42
  • Publication
    Airport Gate Assignment Optimization: A Comprehensive Literature Review
    (2024-01-01) Güner, Gürkan Güven
    In aviation operations and airline management, the Airport Gate Assignment (AGA) is very critical problem like flight, aircraft or crew scheduling problems. The AGA problems are well studied in operations research field. In gate assignment problem, it is significant to determine the capacity of gates based on flight schedules and minimize the passenger-walking distances to gates. This study proposes a comprehensive literature review of the different methodologies and solutions suggested for the AGA problem. AGA involves the efficient assignment of arriving and departing flights to available gates while considering various constraints such as aircraft compatibility, passenger convenience, and operational costs. This review investigates insights from a wide spectrum of works encompassing mathematical optimization models, heuristic approaches, machine learning algorithms, and hybrid techniques utilized to tackle AGA complexities. It is aimed that the proposed comprehensive literature review will be a beneficial guide for the decision makers working on airline management problems.
  • Publication
    Optimizing Vehicle Routing: A Comprehensive Literature Review of Mixed Integer Linear Programming Solutions
    (2024-01-01) Güner, Gürkan Güven
    Combinatorial optimization is a sub-branch of mathematical optimization. In logistics and transportation, especially, the Vehicle Routing Problem (VRP) becomes prominent as an example for the combinatorial optimization problems with different implementations. Minimizing operational cost and satisfying resource utilization are very critical objectives for companies and decision makers in this field. It is proved in the literature that the Mixed Integer Linear Programming (MINLP) is very useful tool to solve VRPs efficiently due to its capability to handle complicated decision variables and constraints [1-3]. This study shows an extensive literature review that focuses on the implementation of MILP to the VRP. The study investigates the historical development of MILP-based approaches, underlying the evolution of mathematical formulations, solution ethodologies, and computational methods. It also examines the main outcomes and contributions from existing research studies in the area, categorizing them depending on problem types, constraints, and solution algorithms. In addition to that, the review searches the theoretical underpinnings of MILP in solving VRPs, discussing the benefits and limitations of this approach when compared to other optimization methods. It underlines the operational function of MILP in ensuring optimal or near-optimal solutions, allowing productive fleet management, and addressing real-world constraints such as time windows, capacity constraints, and heterogeneous fleets. Consequently, this literature review investigates the collective knowledge in the study area, providing precious insights into the state-of-the-art methods and challenges. It is aimed that the proposed study will be very useful guide for the decision makers working in the field.
  • Publication
    Modeling of Mouse Experiments Suggests that Optimal Anti-Hormonal Treatment for Breast Cancer is Diet-Dependent
    (2024) Akman T; Akman T, Arendt LM, Geisler J, Kristensen VN, Frigessi A, Köhn-Luque A.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Sabit kanatlı bir İHA’nın model öngörülü kontrolü için döngüde yazılım simülasyonu
    (2024) Zülfü KUZU Fatma YILDIZ TASCIKARAOGLU; Kuzu, Zülfü; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu, Uçak Teknolojisi Programı, İzmir, Türkiye Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü, Muğla, Türkiye
    Bu çalışmada, bilgisayar tabanlı bir uçuş simülatörü olan X-Plane ile Simulink ortak çalışması yapılarak bir Cessna 172 uçağının rüzgârlı hava koşulları altında hız kontrolü gerçekleştirilmiştir. Trim koşullarında doğrusallaştırılan model için model öngörülü kontrolcü (MPC) geliştirilmiş ve döngüde yazılım (SIL) testleri yapılmıştır. Modele, rüzgâr bozucu etkisi olarak literatürde çok tercih edilen Von Karman rüzgâr türbülans modeli eklenmiştir. Veri iletişimi, gerçek zamanlı bir kullanıcı olan datagram protokolü (UDP) ile sağlanmıştır. Benzetim çalışmalarının sonuçları, literatürdeki PID kontrol tabanlı otopilot geliştirme çalışmalarının sonuçlarıyla karşılaştırılarak incelenmiştir. Buna göre, uçuş kontrol yüzeyleri ve gaz kolu kısıtlarının da dikkate alındığı MPC yöntemiyle kontrol edilen İHA’da, yunuslama stabilitesi korunarak hız referansı değişiklikleri doğru bir şekilde izlenmiştir ve benzeri çalışmalara kıyasla daha başarılı sanal uçuş testleri gerçekleştirildiği görülmüştür.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Exploring the Nexus of Firm Size and Capital Structure: Insights from the Turkish Banking Industry
    (2024) Fikri KAPLAN; Kaplan, Fikri; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara, Türkiye
    This research study delves into the intricate relationship between firm size and capital structure decisions in the context of the Turkish banking industry. Employing a comprehensive panel data approach, we meticulously collected 10 years of annual data encompassing key variables such as banks' profitability, debt positions, size metrics, and macroeconomic indicators. By utilizing fixed effects panel regression analysis, we uncover significant insights. Our findings demonstrate that, specifically within the Turkish banking sector, the size of institutions, measured by log total assets, plays a crucial role in shaping capital structure decisions. Moreover, we identify bank size and inflation as influential factors in understanding the volatility surrounding these decisions. Surprisingly, we find that profitability and debt sensitivity ratios do not significantly contribute to explaining the variations in capital structure decisions among Turkish banks. These findings significantly enhance our understanding of the nuanced dynamics and determinants that drive capital structure decisions within the Turkish banking landscape.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Anlatı Metinlerinde Zamansal Değişkenler ve Metinsel İşlevleri
    (2024) Çağrı KAYGISIZ; Kaygısız, Çağrı; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Rektörlük, Ankara, Türkiye
    Metin türüne bağlı yapısal bir özellik olarak görünüş bildiren morfo-semantik birimlerin söylem akışı içinde kazandığı işlev hem metnin anlamlandırılması hem de bilişsel sistemin bilgi işlem süreçlerinde temel değişkenlerden birisi olması bakımından önemlidir. Bu nedenle zamansal yapıyı oluşturan birimlerin, metnin söylem akışı içinde birbiriyle kurduğu etkileşim sonucu kazandığı pragmatik işlevlerin belirlenmesi okuma becerisinin geliştirilmesi bakımından önemlidir. Zira sözcüksel birimlerin algılanması ve yorumlanmasına dilbilgisel çıkarımlar eşlik eder. Dolayısıyla dilsel araçların çalışma prensiplerinin araştırılarak söylem yapısıyla kurduğu etkileşim sonucu kazandıkları semantik özellikler ile üstlendikleri pragmatik ve retorik işlevleri açıklamaya çalışan sözcük dilbilgisel çalışmalar önemlidir. Buna ek olarak temel söylem biçimi olan anlatı türünün, temel özelliği zamansal (temporal) yapılanıştır. Bu akademik zeminden hareketle çalışmanın amacı, Türkçede dilbilgisel görünüş kodlayan morfo-semantik birimlerin söylem akışı içinde kazandıkları metinsel işlevin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulan veri tabanı, nitel araştırma yöntemlerinden söylem analizi kullanılarak incelenmiş ve elde edilen bulgulardan hareketle morfo-semantik söylem akışı içinde kurdukları etkileşim sonucu kazandıkları metinsel işlevler belirlenmiştir.