YÖK Akademik

Permanent URI for this collectionhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2553

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Thumbnail Image
    Publication
    Anlatı Metinlerinde Zamansal Değişkenler ve Metinsel İşlevleri
    (2024) Çağrı KAYGISIZ; Kaygısız, Çağrı; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Rektörlük, Ankara, Türkiye
    Metin türüne bağlı yapısal bir özellik olarak görünüş bildiren morfo-semantik birimlerin söylem akışı içinde kazandığı işlev hem metnin anlamlandırılması hem de bilişsel sistemin bilgi işlem süreçlerinde temel değişkenlerden birisi olması bakımından önemlidir. Bu nedenle zamansal yapıyı oluşturan birimlerin, metnin söylem akışı içinde birbiriyle kurduğu etkileşim sonucu kazandığı pragmatik işlevlerin belirlenmesi okuma becerisinin geliştirilmesi bakımından önemlidir. Zira sözcüksel birimlerin algılanması ve yorumlanmasına dilbilgisel çıkarımlar eşlik eder. Dolayısıyla dilsel araçların çalışma prensiplerinin araştırılarak söylem yapısıyla kurduğu etkileşim sonucu kazandıkları semantik özellikler ile üstlendikleri pragmatik ve retorik işlevleri açıklamaya çalışan sözcük dilbilgisel çalışmalar önemlidir. Buna ek olarak temel söylem biçimi olan anlatı türünün, temel özelliği zamansal (temporal) yapılanıştır. Bu akademik zeminden hareketle çalışmanın amacı, Türkçede dilbilgisel görünüş kodlayan morfo-semantik birimlerin söylem akışı içinde kazandıkları metinsel işlevin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulan veri tabanı, nitel araştırma yöntemlerinden söylem analizi kullanılarak incelenmiş ve elde edilen bulgulardan hareketle morfo-semantik söylem akışı içinde kurdukları etkileşim sonucu kazandıkları metinsel işlevler belirlenmiştir.
  • Thumbnail Image
    Publication
    ORTAOKUL TÜRKÇE DERS KİTABINDA YER ALAN TARTIŞMACI METİNLERİN ARGÜMAN YAPISI ÖZELLİKLERİ
    (2023) Çağrı KAYGISIZ; Kaygısız, Çağrı; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara, Türkiye
    Didaktik etkinlik ve uygulamaların öğretim süreçlerine aktarımı, öğretim materyalleri aracılığıyla sağlanmakta ve öğretim materyallerinin sağladığı girdinin niteliği, beceri gelişimi ve öğrenme çıktıları üzerinde doğrudan etkili olmaktadır. Bu nedenle optimal fayda için öğretim materyallerinin tasarım-geliştirilmesi süreçlerinde belirli tasarım özelliklerinin göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Dil öğretim materyallerinin, tasarım-geliştirilmesi süreçlerinde göz önünde bulundurulması gereken temel özelliklerden birisi de metin türüne ilişkin söylem yapısıdır. Bireylerin günlük yaşamda sıklıkla karşılaştıkları temel söylem biçimlerinden birisi de tartışmacı-argümantatif söylemdir. Dolayısıyla hem temel söylem biçimi olarak hem de kavramsal tasarımındaki karmaşıklık nedeniyle dil öğretim materyallerinin, tartışmacı söylem yapısına ilişkin sağladığı girdinin niteliği önem kazanmaktadır. Buradan hareketle çalışmanın amacı, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıflarda okutulan tartışmacı metinlerin, argüman yapısı ve argümanı oluşturan birimlerin çeşitliliği bakımından nasıl görünüm sergilediğini belirlemek ve elde edilen bulguları materyal geliştirme ilkeleri bakımından değerlendirmektedir. Bu amaç doğrultusunda söz konusu metinler nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemiyle ele alınmış ve yapılan incelemede, kullanılan metinlerin tartışmacı söylem yapısını ve argümanı oluşturan birimlerin anatomik yapısına ilişkin nitelikli girdi sağlamadığı görülmüştür.
  • Publication
    Okuma Eğitiminde Metin Yapısı Farkındalığı: Bilgilendirici Metin Örneği
    (International Balkan University, 2018-01-01) Çağrı KAYGISIZ
  • Publication
    Authentic Language Input in Foreign Language Teaching Materials: Advantages and Disadvantages
    (Dil Dergisi, 2020-07-07) Çağrı KAYGISIZ
    Following the domination of the communicative approach in foreign language teaching, the idea that language development is possible through message-oriented input has resulted in discussions about the kind of input presented to individuals during language teaching, and the use of authentic language teaching materials (tools) by integrating them as input into language teaching processes has become one of the major arguments of the communicative language teaching approach. In line with this, the present study aims to examine the concept of authenticity, which has an ever-increasing importance in foreign language teaching, as well as the advantages and disadvantages of authentic language teaching materials as rich sources of linguistic input within the context of the literature on foreign language teaching following a formative research methodology.
  • Publication
    Educational Neuroscience: Issues and Challenges
    (Erciyes Journal of Education, 2022-05-31) Çağrı KAYGISIZ
    Learning is a process that causes neurophysiological changes in the brain because of electrochemical reactions. Therefore, it is crucial to considering the knowledge of the system through which the human brain operates for effective instructional design and skill development. Moreover, people actively use knowledge from different disciplines when designing teaching processes and determining pedagogical strategies. In this context, using findings from neuroscience studies for the design of teaching processes will provide information to all fields related to teaching—from creating course content to designing materials, identifying possible problems for individuals with learning difficulties, and suggesting solutions for them. In addition, this will make it possible to improve the learning performance of children with special needs who have learning difficulties as per the information obtained from the aforementioned neuroscience studies. The literature evinces an increase in the effects of these studies on the field of education. In this context, researchers attempt to integrate the information obtained from national and international studies into the field of education and determine new principles regarding instructional designs by considering existing pedagogical concepts in line with new information. Despite ontological differences between neurosciences that examine the brain dynamics at the biological, molecular, and systemic level, as well as educational sciences that aim to establish pedagogical strategies, it is unlikely to think that the ontological differences between these two disciplines would complicate the interdisciplinary cooperation. Understanding the structure of the neural system in which the learning and teaching procedures occur is of critical importance in terms of planning the teaching processes that cause neurophysiological changes therein. Thus, the findings of educational neuroscience studies that bring together the two varying fields at all stages of learning–teaching procedures should be carefully examined.
  • Publication
    Rhetorical Structure Appearances in Memoir-Type Text
    (Cukurova University Faculty of Education Journal, 2022-12-30) Çağrı KAYGISIZ; Nermin YAZICI
    Writing skill, which includes many factors and complex processes, is the linguistic skill that receives the lowest amount of support in the out-of-school social context among learning areas. Therefore, practices conducted at schools for the development of writing skills are significant. Such practices are aimed toward students gaining awareness of the functioning of the language system and producing texts that are compatible with discourse features developed in line with communicative purposes. Therefore, theories and approaches that describe how to make choices that match specific text types are an important component of writing education. This study aims to determine the appearance of the units in memoir-type texts that allow tracking the coherence relations on the text surface with the establishment of rhetorical relations between sections of text using the tools of the rhetorical structure theory and review and discuss at an academic level why these tools should be taken into account in the processes of writing education.
  • Publication
    Dijital Dil Öğretim Materyallerinin Bilişsel Temelleri
    (International Balkan University, 2023) Çağrı KAYGISIZ
  • Publication
    Türkçe Öğretmen Adaylarının Argüman Sunum Yapılarının İncelenmesi
    (Milli Egitim Bakanligi Milli Egitim Dergisi, 2023-09-13) Çağrı KAYGISIZ; Nermin YAZICI
    Düşünsel karşıtlıkların, öne sürülen gerekçeler yoluyla giderilmesini hedefleyen tartışmacı (argümantatif) metinler, gerek günlük yaşamda gerek öğretim süreci boyunca sıklıkla karşılaşılan metin türleridir. Argümantasyon kurabilme becerisi içeren argümantatif metinler, düşünsel alternatifler arasında rasyonel seçimler yapabilmenin yanı sıra sosyal, politik ve bilimsel tartışmaların bol olduğu çağdaş topluma aktif katılımı da sağlamaktadır. Bireylerin metalinguistik yeterliliğini geliştirmeyi amaçlayan yazma öğretiminde, argümantatif metinler ve bu yolla argümantasyon yapısı öğretimi, farklı öğrenme alanlarıyla da ilişkili olduğu için temel bir yeterlilik olarak görülmektedir. Ancak türe özgü kavramsal tasarımların karmaşıklığı, iyi yapılandırılmış tartışmacı metinlerin üretilmesini zorlaştırmaktadır. Argüman üretme becerisinin gelişimi; hem ana dili öğretimi, hem argüman üretimi için gereken dil becerilerinin kazandırılması, hem de herhangi bir olgu / olayla ilgili sahip olunan zihinsel tasarımlara (görüş, fikir, düşünce) ilişkin dilsel kurulumların nasıl yapılacağının öğretilmesi bakımından önemlidir. Dolayısıyla ana dili öğretim sürecinin en önemli unsuru olan öğretmenlerin argümantasyon yapısı ve öğretimine ilişkin donanımları belirleyici öneme sahiptir. Bu çalışmada mesleğe hazırlanan Türkçe öğretmen adaylarının argüman üretme ve metinleştirme süreçlerine ilişkin bilgi edinmek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda elde edilen bulgular Türkçe öğretmeni adaylarının tartışmacı metin üretiminde zorlandıklarını göstermektedir.