YÖK Akademik
Permanent URI for this collectionhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2553
Browse
25 results
Search Results
Publication Havalimanı Özelleştirmesi ve Değerlemesi: Türkiye’de Bulunan Çeşitli Sivil Havalimanları Üzerinde Ampirik Bir İnceleme(2021) Meriç H. GÖKDALAY Yaşar KÖSE; Gökdalay, Meriç Hatice; Köse, Yaşar; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Havacılık Yönetimi Bölümü, Ankara, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Ankara, TürkiyeBu çalışmanın amacı Türkiye’de havalimanı sistemi içinde büyük bölgesel havalimanı statüsüne sahip olabilecek havalimanlarının değerlendirilmesi ve bu statüde olabilecek Adana, Diyarbakır, Gaziantep, Kayseri, Samsun Çarşamba ve Trabzon havalimanlarının elde edilen sonuçlara göre özelleştirilip özelleştirilemeyeceğinin ampirik analizini yapmaktır. Çalışmada; Adana, Trabzon, Kayseri, Gaziantep, Diyarbakır ve Samsun Çarşamba havalimanlarının indirgenmiş nakit akışları yöntemine (DCF) göre değerlerinin negatif olduğu ve bu sonuçlara etkisi olabilecek nedenler tespit edilmiştir. Bu sonuçlar çerçevesinde araştırmaya konu edilen havalimanlarının indirgenmiş nakit akımları yöntemine göre değerlerinin negatif olmasına rağmen, Kamu Özel İşbirliği çerçevesinde özelleştirilebileceği değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır.Publication TÜRKİYE’DEKİ 6 ŞUBAT 2023 DEPREMLERİNİN BIST-30 ENDEKSİNDEKİ HİSSE SENEDİ GETİRİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN ANALİTİK OLARAK İNCELENMESİ(2024) Yaşar KÖSE Aliye ATAY; Atay, Aliye; Köse, Yaşar; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Ankara, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Yönetim Bilişim Sistemleri Bölümü, Ankara, TürkiyeBu çalışmada 6 Şubat’taki Türkiye Kahramanmaraş merkezli depremler ile BIST-30’da yer alan şirketlerin hisse senetlerinin fiyatları ve getirileri arasında bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesi için olay veya vaka çalışması (Event Study) yöntemi uygulanmıştır. Vaka çalışmasında, olaydan (depremden) önceki 10 günün, olay gününün ve olayın ertesi gününden olaydan sonraki 10’uncu güne kadar hisse senedi fiyatları ve getirileri kullanılmıştır. Çalışmada söz konusu depremlerin hisse senedi piyasası üzerine etkisi olay incelemesi yöntemiyle analiz edilmiş, depremden sonraki 10 gün içerisinde oluşan anormal getiriler ve 10. gün sonundaki kümülatif anormal getiriler hesaplanmıştır. Deprem gününden sonraki birinci günde 20 şirkette, ikinci günde ise tüm şirketlerde negatif anormal kayıplar olduğu belirlenmiştir. Depremden sonra dördüncü günden itibaren şirketlerin anormal kazançlarının ortalama seviyelere döndüğü gözlenmiştir.Publication Analysis of Cost Structures and Cost Control Strategies of Airlines: An Empirical Study on A Hypothetical Airline Company(Journal of Aviation, 2022-03-23) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaIn the context of controlling costs in the airline industry, this study aims to determine empirically until which available seat mile (ASM) should an airline continue its activities based on an analysis of the costs and revenues incurred relating to these ASM. The study is based on a hypothetical company and the data used indicated that the company has reached profitability between certain efficiency levels (ASM). The results also showed that the airline can still continue its activities at efficiency levels where it is making a loss but only in situations where its total income exceeds its total variable costs (creating positive added value). In the study, it is pointed out that companies in the airline industry, which are under the pressure of intense competition and uncontrollable factors, can still survive and maintain their competitive power through the cost control methods they can apply.Publication GELENEKSEL FİNANS İLKELERİ İLE DAVRANIŞSAL FİNANS YAKLAŞIMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ: NİTEL BİR ANALİZ(Makale Sistemi/Geomes, 2022) YAŞAR KÖSE; CEYDA AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaPublication Uçak Etkinliğinin Operasyonel ve Finansal Metrikler Açısından Analitik Olarak İncelenmesi(InTraders International Trade Academic Journal, 2022-12-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaBu çalışmada dar gövdeli Boeing 737 NG ve Airbus A 319 dar gövdeli ve Boeing 777-200 ve Airbus A330-300 geniş gövdeli uçaklarının karşılaştırmalı etkinlik analizlerinin örnek veriler üzerinden finansal ve operasyonel göstergeler kullanılarak yapılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada TOPSİS yöntemi kullanılarak yapılan analitik çalışmada kullanılan veriler esas alındığında; bölgesel uçuşların gerçekleştirdiği dar gövdeli uçaklardan B737-700’ün, A319’a göre; uzun mesafeli ve kıtalararası uçuşların gerçekleştirildiği geniş gövdeli uçaklardan A330-330 uçağının, B777-200 uçağına göre maliyet avantajına sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca kullanılan radar grafik yöntemine göre; A319 dar gövdeli uçağının B 737-700 dar gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdiği; B 777-700 geniş gövdeli uçağının ise A330 geniş gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdikleri belirlenmiştirPublication Determining the Relationship between Aircraft Crashes and Stock and Firm Values: An Analytical Study on Airline Carrier and Aircraft Manufacturing Companies(Eskisehir Osmangazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 2022-04-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaÇalışmanın amacı, havayolu sektöründeki uçak kazaları ile ticari havayolu taşıyıcı şirketleri ve ticari uçak üreticisi şirketlerin hisse senedi fiyatları arasında bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesidir. Dünyada havayolu sektöründe yer alan havayolu taşıyıcı şirketleri ve büyük uçak üreticisi iki şirketin 2013-2020 yıllarında yaptıkları toplam 38 adet uçak kazası sonrasındaki ilk gün ve takip eden haftanın günlerindeki anormal getirileri ile kümülatif anormal getirileri analiz edildiğinde; uçak kazalarının bazılarında kazadan sonraki ilk ve takip eden 7 gün içinde gerek havayolu taşımacı şirketlerinin gerekse uçak üreticisi şirketlerin hisse senetlerinin değerlerinde genel olarak düşüş yaşanırken, bazı uçak kazalarından sonraki günlerde hisse senetleri değerlerinde değişim olmadığı veya artış yaşanmadığı görülmüştür.Publication Cash Management of Multinational Airlines: A Case Study on A Turkish Airline(Journal of Aviation, 2023-03-17) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaCash is a vital resource for airline companies, which are said to be operating on a multinational level. From executing day-to-day operations to exploiting new investment opportunities, airline companies must maintain an optimal level of cash. The amount of cash level depends on a number of factors such as the company's activity level, the current conjuncture and international markets. In this study, the net cash flows and the changes in the level of cash and cash equivalents account of the flag carrier airline operating in Turkey, which can be considered as an international company, were analyzed using data of 2020, cash flows. In addition, company's relations with the IATA Clearing House were determined, evaluated and interpreted in term of cash management. The fact that there are very few studies in the national and international literature on the analysis, evaluation and interpretation of cash flows in the airline industry makes this study unique.Publication The determinants of incentives implemented in the electrical energy sector: an empirical analysis on the Turkish energy market(Informa UK Limited, 2023-08-02) Feti Erbaş; Yaşar Köse; Rıza Bayrak; Ceyda Aktan; Köse, Yaşar; Aktan, CeydaPublication Kredi Temerrüt Takası İle Ülke Alt Sektör Endeksleri Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: BIST’te Yer Alan Sektörler Üzerinde Analitik Bir İnceleme(Muhasebe ve Finansman Dergisi, 2021-08-16) Yaşar KÖSE; Murat ATİK; Köse, YaşarBu çalışmanın amacı Kredi Temerrüt Takası (CDS) puan değerleri ile ülkede bulunan birincil ve alt sektör endeksleri arasında herhangi bir etkileşimin olup olmadığının incelenmesidir. Çalışmada Türkiye’nin ülke olarak borçlanma maliyetini temsil eden CDS primi değeri ile ülkenin ekonomisinin temel göstergeleri olan birincil sektör endeks değerleri arasındaki ilişki incelenmiş ve CDS Puan değerleri ile incelenen yaklaşık tüm sektör endeks değerleri arasında karşılıklı nedensellik ilişkisinin bulunduğu tespit edilmiştir. Bu durum ülke CDS primleri yüksekliğinin ülkede mal ve hizmet üreten tüm sektörlerdeki şirketlerin faaliyetleri için kaynak maliyetlerini olumsuz yönde etkilediğini ve aynı zamanda ülkedeki üretim sektöründeki değişimlerin ülke derecelendirme notlarını ve dolayısıyla bunun da CDS puanını etkilediği şeklinde değerlendirilmiştir.Publication HAVACILIK SEKTÖRÜNDE SPESİFİK FİNANSAL ORANLAR: TÜRKİYE’DEKİ HAVAYOLU ŞİRKETLERİ ÜZERİNE ANALİZ VE DEĞERLENDİRME(Marmara University, 2021-07-31) Yaşar KÖSE; Köse, YaşarTürk Sivil Havacılık Sektöründe yer alan iki önemli havayolu şirketi olan THY A.O ve Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş stratejileri farklı da olsa, bu şirketler rekabet gücünü koruyabilmek için gelirlerini artırma, maliyetlerini en aza indirme çabasındadırlar. Bu çalışmanın ilk aşamasında Türk Sivil Havayolu sektöründe yer alan Türk Hava Yolları A.Ş.ve Pegasus A.Ş.’nin 2014 ile 2019 yılları arasında 6 yıllık verileri şirketlerin ilgili yıllarda faaliyet rapor ve faaliyet tablo verileri kullanılarak, çalışmada konu edilen oranlar analiz edilerek hesaplanmış ve ulaşılan bulgular yorumlanarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında elde edilen bu veriler TOPSİS (Tecnique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) yöntemiyle analiz edilmiş ve belirtilen iki havayolu taşımacılık şirketinin finansal performansı analiz edilmiş, değerlendirilerek yorumlanmıştır. Sadece geleneksel finansal oran analizi yerine, günümüzde Havayolu Taşımacılık Sektöründe yapılan analizlerde olduğu gibi, özel finansal oranlar yolu ile Havayolu şirketlerin analiz edilmesi çalışmayı literatürde yer alan diğer çalışmalardan ayırmakta ve önemini artırmaktadır. Çalışmada yapılan analizin ilk bölümünde, araştırmaya konu olan havayolu şirketlerinin özel finansal oranları 2014-2019 yılları periyodunda, oluşturulan tablolar ve grafikler yardımıyla ortaya konulmuştur. Yapılan analizde 2014-2019 yılları arasında THY A.O. ve Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’nin performans verileri hesaplanarak analiz edilmiştir. THY A.O.’nın spesifik finansal oranlar olarak adlandırılan temel olarak CASK ve RASK değerleri incelen yıllarda, Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’nin değerlerinden daha yüksek seyrettiği belirlenmiştir. Çalışmada yapılan analizin ikinci bölümünde, yine aynı zaman periyodunda incelenen iki havayolu şirketinin tespit edilmiş öne çıkan 7 adet özel finansal oranı kullanılarak TOPSİS yöntemi yoluyla şirketlerin analizi yapılmıştır. TOPSİS yöntemine göre kullanılan veriler esas alınarak THY A.O. çalışmanın birinci aşamasına benzer şekilde Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’ye göre finansal açıdan daha başarılı olarak belirlenmiştir.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »