YÖK Akademik

Permanent URI for this collectionhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2553

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Publication
    Analysis of Cost Structures and Cost Control Strategies of Airlines: An Empirical Study on A Hypothetical Airline Company
    (Journal of Aviation, 2022-03-23) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    In the context of controlling costs in the airline industry, this study aims to determine empirically until which available seat mile (ASM) should an airline continue its activities based on an analysis of the costs and revenues incurred relating to these ASM. The study is based on a hypothetical company and the data used indicated that the company has reached profitability between certain efficiency levels (ASM). The results also showed that the airline can still continue its activities at efficiency levels where it is making a loss but only in situations where its total income exceeds its total variable costs (creating positive added value). In the study, it is pointed out that companies in the airline industry, which are under the pressure of intense competition and uncontrollable factors, can still survive and maintain their competitive power through the cost control methods they can apply.
  • Publication
    Uçak Etkinliğinin Operasyonel ve Finansal Metrikler Açısından Analitik Olarak İncelenmesi
    (InTraders International Trade Academic Journal, 2022-12-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Bu çalışmada dar gövdeli Boeing 737 NG ve Airbus A 319 dar gövdeli ve Boeing 777-200 ve Airbus A330-300 geniş gövdeli uçaklarının karşılaştırmalı etkinlik analizlerinin örnek veriler üzerinden finansal ve operasyonel göstergeler kullanılarak yapılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada TOPSİS yöntemi kullanılarak yapılan analitik çalışmada kullanılan veriler esas alındığında; bölgesel uçuşların gerçekleştirdiği dar gövdeli uçaklardan B737-700’ün, A319’a göre; uzun mesafeli ve kıtalararası uçuşların gerçekleştirildiği geniş gövdeli uçaklardan A330-330 uçağının, B777-200 uçağına göre maliyet avantajına sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca kullanılan radar grafik yöntemine göre; A319 dar gövdeli uçağının B 737-700 dar gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdiği; B 777-700 geniş gövdeli uçağının ise A330 geniş gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdikleri belirlenmiştir
  • Publication
    Determining the Relationship between Aircraft Crashes and Stock and Firm Values: An Analytical Study on Airline Carrier and Aircraft Manufacturing Companies
    (Eskisehir Osmangazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 2022-04-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Çalışmanın amacı, havayolu sektöründeki uçak kazaları ile ticari havayolu taşıyıcı şirketleri ve ticari uçak üreticisi şirketlerin hisse senedi fiyatları arasında bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesidir. Dünyada havayolu sektöründe yer alan havayolu taşıyıcı şirketleri ve büyük uçak üreticisi iki şirketin 2013-2020 yıllarında yaptıkları toplam 38 adet uçak kazası sonrasındaki ilk gün ve takip eden haftanın günlerindeki anormal getirileri ile kümülatif anormal getirileri analiz edildiğinde; uçak kazalarının bazılarında kazadan sonraki ilk ve takip eden 7 gün içinde gerek havayolu taşımacı şirketlerinin gerekse uçak üreticisi şirketlerin hisse senetlerinin değerlerinde genel olarak düşüş yaşanırken, bazı uçak kazalarından sonraki günlerde hisse senetleri değerlerinde değişim olmadığı veya artış yaşanmadığı görülmüştür.
  • Publication
    Cash Management of Multinational Airlines: A Case Study on A Turkish Airline
    (Journal of Aviation, 2023-03-17) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Cash is a vital resource for airline companies, which are said to be operating on a multinational level. From executing day-to-day operations to exploiting new investment opportunities, airline companies must maintain an optimal level of cash. The amount of cash level depends on a number of factors such as the company's activity level, the current conjuncture and international markets. In this study, the net cash flows and the changes in the level of cash and cash equivalents account of the flag carrier airline operating in Turkey, which can be considered as an international company, were analyzed using data of 2020, cash flows. In addition, company's relations with the IATA Clearing House were determined, evaluated and interpreted in term of cash management. The fact that there are very few studies in the national and international literature on the analysis, evaluation and interpretation of cash flows in the airline industry makes this study unique.
  • Publication
    Uçak Etkinliğinin Operasyonel ve Finansal Metrikler Açısından Analitik Olarak İncelenmesi
    (InTraders International Trade Academic Journal, 2022-12-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Bu çalışmada dar gövdeli Boeing 737 NG ve Airbus A 319 dar gövdeli ve Boeing 777-200 ve Airbus A330-300 geniş gövdeli uçaklarının karşılaştırmalı etkinlik analizlerinin örnek veriler üzerinden finansal ve operasyonel göstergeler kullanılarak yapılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada TOPSİS yöntemi kullanılarak yapılan analitik çalışmada kullanılan veriler esas alındığında; bölgesel uçuşların gerçekleştirdiği dar gövdeli uçaklardan B737-700’ün, A319’a göre; uzun mesafeli ve kıtalararası uçuşların gerçekleştirildiği geniş gövdeli uçaklardan A330-330 uçağının, B777-200 uçağına göre maliyet avantajına sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca kullanılan radar grafik yöntemine göre; A319 dar gövdeli uçağının B 737-700 dar gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdiği; B 777-700 geniş gövdeli uçağının ise A330 geniş gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdikleri belirlenmiştir
  • Publication
    Analysis of Cost Structures and Cost Control Strategies of Airlines: An Empirical Study on A Hypothetical Airline Company
    (Journal of Aviation, 2022-03-23) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    In the context of controlling costs in the airline industry, this study aims to determine empirically until which available seat mile (ASM) should an airline continue its activities based on an analysis of the costs and revenues incurred relating to these ASM. The study is based on a hypothetical company and the data used indicated that the company has reached profitability between certain efficiency levels (ASM). The results also showed that the airline can still continue its activities at efficiency levels where it is making a loss but only in situations where its total income exceeds its total variable costs (creating positive added value). In the study, it is pointed out that companies in the airline industry, which are under the pressure of intense competition and uncontrollable factors, can still survive and maintain their competitive power through the cost control methods they can apply.
  • Publication
    Asset Valuation in the Airline Sector: A Case Study on Aircraft Valuation
    (MANAS Sosyal Arastirmalar Dergisi, 2022-04-28) Yaşar KÖSE; Köse, Yaşar
     Dinamik bir sektör olan hava yolu sektöründe hava aracının değerlemesi önemli konulardan birisidir. Bir hava aracı olan uçağın değerlemesi teknik, ekonomik, siyasi, ve çevresel faktörlerin etkisi altındadır. Geçtiğimiz yılbaşında tüm dünyayı etkileyen ve etkilemeye devam eden Covid-19 küresel salgını tüm hava yolu sektörünü; uçak üretimini, satışını ve değerlemesini olumsuz olarak etkilemeye devam etmektedir. Yapılan bu çalışmada dünyada önemli uçak üreticisi şirketlerden Boeing tarafından üretilen dar gövdeli B737-700, geniş gövdeli B767-300 ER ve Airbus tarafından üretilen dar gövdeli A320-200, geniş gövdeli A330-200 uçaklarının yıllık gelir ve giderleri tahmini olarak hesaplanarak, çeşitli varsayımlar ve %1 iskonto oranı altında teorik değerleri (Net Bugünkü Değerleri) tespit edilmiş ve minimum fiyatlarıyla teorik değerleri arasında %10,24 ile %17,68 bandında sapma bulunmuştur. Bu yönüyle literatürde yer alan çalışmalara benzer sonuç elde edilmiştir. Bu sapmanın çeşitli faktörler altında değişebileceği değerlendirilmektedir. Çalışmada nakit akışlarının riske göre düzeltilmesi amacıyla ayrıca %2, %5 ve %10 iskonto oranlarına göre de “Teorik Değer” hesaplamaları yapılmış, 30 yıllık ekonomik ömürde oluşan net nakit akımlarının bugünkü veya teorik değeri iskonto oranı arttıkça azaldığı belirlenmiştir. Bununla birlikte çalışma ile uçak değerlemesi literatürüne uyumlu olarak pratik bir çözüm getirilmesi çalışmayı önemli kılmaktadır.
  • Publication
    Determining the Relationship between Aircraft Crashes and Stock and Firm Values: An Analytical Study on Airline Carrier and Aircraft Manufacturing Companies
    (Eskisehir Osmangazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 2022-04-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Çalışmanın amacı, havayolu sektöründeki uçak kazaları ile ticari havayolu taşıyıcı şirketleri ve ticari uçak üreticisi şirketlerin hisse senedi fiyatları arasında bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesidir. Dünyada havayolu sektöründe yer alan havayolu taşıyıcı şirketleri ve büyük uçak üreticisi iki şirketin 2013-2020 yıllarında yaptıkları toplam 38 adet uçak kazası sonrasındaki ilk gün ve takip eden haftanın günlerindeki anormal getirileri ile kümülatif anormal getirileri analiz edildiğinde; uçak kazalarının bazılarında kazadan sonraki ilk ve takip eden 7 gün içinde gerek havayolu taşımacı şirketlerinin gerekse uçak üreticisi şirketlerin hisse senetlerinin değerlerinde genel olarak düşüş yaşanırken, bazı uçak kazalarından sonraki günlerde hisse senetleri değerlerinde değişim olmadığı veya artış yaşanmadığı görülmüştür.
  • Publication
    Cash Management of Multinational Airlines: A Case Study on A Turkish Airline
    (Journal of Aviation, 2023-03-17) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Cash is a vital resource for airline companies, which are said to be operating on a multinational level. From executing day-to-day operations to exploiting new investment opportunities, airline companies must maintain an optimal level of cash. The amount of cash level depends on a number of factors such as the company's activity level, the current conjuncture and international markets. In this study, the net cash flows and the changes in the level of cash and cash equivalents account of the flag carrier airline operating in Turkey, which can be considered as an international company, were analyzed using data of 2020, cash flows. In addition, company's relations with the IATA Clearing House were determined, evaluated and interpreted in term of cash management. The fact that there are very few studies in the national and international literature on the analysis, evaluation and interpretation of cash flows in the airline industry makes this study unique.
  • Publication
    Trade Wars Are Class Wars, How Rising Inequality Distorts the Global Economy and Threatens International Peace
    (Ankara Universitesi Siyasal Bilgiler Fakultesi, 2023-06-07) Yaşar KÖSE; Köse, Yaşar
    The purpose of the book is to provide an understanding of how trade conflicts and the inequalities that come with them are created in the global economy. The authors' arguments are that trade wars are class wars between elites and workers within countries, which create increasing inequalities between classes in countries, disrupting the global economy and threatening international peace.