YÖK Akademik
Permanent URI for this collectionhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2553
Browse
40 results
Search Results
Publication An Optimization Approach for a Fresh Food Supply Chain: An Application for the Orange Supply Chain Design in Turkey(2021) Gürkan Güven GÜNER Durdu Hakan UTKU; Güner, Gürkan Güven; Utku, Durdu Hakan; Türk Hava Kurumu Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara TürkiyeThe optimization of supply chain problems in various industry areas is crucial in terms of controlling the quality of the products and costs during the supply chain processes. Protecting and controlling the quality of the product in the food supply chain processes while minimizing the cost is a difficult and critical problem in the food industry. In this study, an application of a model that integrates the quality of the food in decision-making on distribution and production in a food supply chain is implemented using real-life data in Turkey. The degradation of quality of products in storage or transportation is usually based on the storage temperature, storage time, and other constants such as activation energy. Therefore, prediction for the quality of food products is a complex task because of the dynamics of storage conditions and various product characteristics. A methodological approach is proposed to model the degradation of food quality in this study. The rate of quality degradation of food products is evaluated by the proposed approach. A mixed-integer programming model is developed for the optimization of distribution and production planning. To solve the problem, GAMS (General Algebraic Modeling System) CPLEX solver is used as an optimization tool. The results of the case study shows that the suggested model in this study is implementable to the problem with acceptable solution time. In addition, the suggested model is adaptable for different types of food supply chains. This study aims to develop a methodological approach that can be used as a guide for decision-makers.Publication Sabit kanatlı bir İHA’nın model öngörülü kontrolü için döngüde yazılım simülasyonu(2024) Zülfü KUZU Fatma YILDIZ TASCIKARAOGLU; Kuzu, Zülfü; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu, Uçak Teknolojisi Programı, İzmir, Türkiye Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Elektrik Elektronik Mühendisliği Bölümü, Muğla, TürkiyeBu çalışmada, bilgisayar tabanlı bir uçuş simülatörü olan X-Plane ile Simulink ortak çalışması yapılarak bir Cessna 172 uçağının rüzgârlı hava koşulları altında hız kontrolü gerçekleştirilmiştir. Trim koşullarında doğrusallaştırılan model için model öngörülü kontrolcü (MPC) geliştirilmiş ve döngüde yazılım (SIL) testleri yapılmıştır. Modele, rüzgâr bozucu etkisi olarak literatürde çok tercih edilen Von Karman rüzgâr türbülans modeli eklenmiştir. Veri iletişimi, gerçek zamanlı bir kullanıcı olan datagram protokolü (UDP) ile sağlanmıştır. Benzetim çalışmalarının sonuçları, literatürdeki PID kontrol tabanlı otopilot geliştirme çalışmalarının sonuçlarıyla karşılaştırılarak incelenmiştir. Buna göre, uçuş kontrol yüzeyleri ve gaz kolu kısıtlarının da dikkate alındığı MPC yöntemiyle kontrol edilen İHA’da, yunuslama stabilitesi korunarak hız referansı değişiklikleri doğru bir şekilde izlenmiştir ve benzeri çalışmalara kıyasla daha başarılı sanal uçuş testleri gerçekleştirildiği görülmüştür.Publication Investigation of Lattice Structures for the Battery Pack Protection(2021) Erol Gültekin Mehmet Yahşi; Gültekin, Erol; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Ankara, Türkiye Bursa Uludağ Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Bursa, TürkiyeTransportation market once more put emphasis on electrical and hybrid vehicles to satisfy environmental regulations and disregard fossil fuel price variations. Leading companies in the market and the researchers study on critical units of electrical and hybrid vehicles such as electric motors and batteries which directly affect the vehicle performance on different operating modes. However, battery safety on unusual cases such as crash, explosion or fire caused by the short cut inside the battery pack could damage the other units and the human inside or around the vehicle. On that point, generally, protection of the battery system accomplished by the battery housing with the usage of steel or aluminum sheets. In this study, battery housing designed with sandwich panels constructed with different lattice structures, which could be used in aviation, aerospace, manufacturing industries and biomechanical applications. High strength and stiffness, thermal flow and mass reduction opportunities makes the lat-tices foremost solution when compared with plain sheet metals. In this scope, the lat-tice structures were introduced and six different lattice types designed in Solidworks and analyzed in HyperWorks from the point of static loading with 0.2 MPa on upper cover while keeping the lower one fix. Compliance value evaluated for each lattice structure to find linear static response when loaded. Results show that hexagonal honeycomb lattice have superiority on other structures regarding to the compliance value noted as 3.82 Nmm for the load case while 23% mass increase according to plain sheet metal. For the mass reduction output, cross semicirlcle and 3D kagome lattices presents superiority.Publication Havalimanı Özelleştirmesi ve Değerlemesi: Türkiye’de Bulunan Çeşitli Sivil Havalimanları Üzerinde Ampirik Bir İnceleme(2021) Meriç H. GÖKDALAY Yaşar KÖSE; Gökdalay, Meriç Hatice; Köse, Yaşar; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Havacılık Yönetimi Bölümü, Ankara, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Ankara, TürkiyeBu çalışmanın amacı Türkiye’de havalimanı sistemi içinde büyük bölgesel havalimanı statüsüne sahip olabilecek havalimanlarının değerlendirilmesi ve bu statüde olabilecek Adana, Diyarbakır, Gaziantep, Kayseri, Samsun Çarşamba ve Trabzon havalimanlarının elde edilen sonuçlara göre özelleştirilip özelleştirilemeyeceğinin ampirik analizini yapmaktır. Çalışmada; Adana, Trabzon, Kayseri, Gaziantep, Diyarbakır ve Samsun Çarşamba havalimanlarının indirgenmiş nakit akışları yöntemine (DCF) göre değerlerinin negatif olduğu ve bu sonuçlara etkisi olabilecek nedenler tespit edilmiştir. Bu sonuçlar çerçevesinde araştırmaya konu edilen havalimanlarının indirgenmiş nakit akımları yöntemine göre değerlerinin negatif olmasına rağmen, Kamu Özel İşbirliği çerçevesinde özelleştirilebileceği değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır.Publication 2014-2020 Yılları Arasında Muhasebe Ve Finansman Dergisi’nde Yayınlanan Makalelerin Bibliyometrik Profilinin İncelenmesi(2021) Funda KARAASLANOĞLU Elif Tuğba ŞAHİN; Şahin, Elif Tuğba; Karaaslanoğlu, Funda; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Ankara, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Ankara, TürkiyeBu çalışmada, 2014-2020 yılları arasında muhasebe ve finans alanının öncül dergilerinden Muhasebe ve Finansman Dergisi’nde yer alan makalelerin, çeşitli parametreler çerçevesinde bibliyometrik özelliklerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmada, içerik analizi yöntemi ile 370 makale incelenerek mevcut durum ortaya konulmuştur. Araştırma bulgularına göre, en çok makalenin 2020 yılı, en az makalenin 2014 yılında yayınlandığı; makalelerde nitel araştırma yöntemlerinin nicel araştırma yöntemlerine oranla daha fazla kullanıldığı tespit edilmiştir. İçerik Analizi ve Örnek Olay Analizi, makalelerde en çok kullanılan analiz teknikleridir. Yayınlanan makalelerin sayfa sayılarının en az 12, en çok 32 olduğu, makalelerde yerli kaynaklardan daha fazla yabancı kaynaklardan yararlanıldığı tespit edilmiştir. Makalelerin en çok Uludağ Üniversitesi, Dokuz Eylül Üniversitesi ve Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nde çalışan yazarlar tarafından hazırlandığı, yayınlanan 370 makale içinde en az 2014 yılında 136 ve en fazla 2020 yılında 250 anahtar kelime olmak üzere toplamda 1.393 anahtar kelime kullanıldığı belirlenmiştir. En fazla çalışmanın Doktor Öğretim Üyeleri tarafından yazıldığı belirlenmiştir.Publication Kürek Çekme Hareketi Yapan Bir Sporcunun Üst Ektremitesinin Kinematik ve Kinetik Analizi(2021) Faruk KARACA Yıldırım KARAYEL Engin ÜNAL; Karayel, Yıldırım; Fırat Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Elazığ, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu, İzmir, Türkiye Fırat Üniversitesi, Teknoloji Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümü, Elazığ, TürkiyeGünlük hayatta veya sportif amaçla yapılan hareketlerde uzuvlarda açısal değişiklikler meydana gelmektedir. Bu hareketlerin gerçekleştiği eklemlerin özelliklerine göre oluşan hareketler farklı düzlemlerde oluşmaktadır. Oluşan açısal değişiklikler ile uzuvların hız, ivme ve güç değişimleri biyomekanik kinematik ve kinetik analiz vasıtasıyla incelenmektedir. Bu çalışmada, Solidworks Motion programı yardımıyla insan el-kol ve omuz uzuvları temsili olarak üç boyutlu tasarlanmıştır. Daha sonra insan kolunun kürek çekme hareketi sırasındaki omuz, dirsek ve el bileğinin kinematik analizi olarak açısal konum ve hız değişimleri, kinetik analiz olarak da eklemlere etkiyen kuvvet ve güç değişimleri analiz edildi. Yapılan analizler neticesinde oluşturulan modelin gerçekleştirilen simülasyonunda kürek çekme hareketinin karakteristik dört fazı açık bir şekilde görülmüştür. Dolayısıyla model gerçek hareketi gayet güzel simüle etmiştir.Publication Döviz Kuru İle Gıda ve Alkolsüz İçecek Fiyatları Arasındaki Zamanla Değişen Nedensellik Analizi(2022) Doğan UYSAL Kubilay Çağrı YILMAZ Hicran KASA; Kasa, Hicran; Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi,İktisat Bölümü, Manisa, Türkiye Celal Bayar Üniversitesi İşletme Fakültesi, Manisa, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara, TürkiyeDöviz kurunda meydana gelen değişimlerin yurt içi fiyatlar üzerinde yaratacağı enflasyonist etki döviz kuru geçiş etkisi olarak adlandırılmaktadır. Söz konusu etkinin yarattığı makroekonomik sonuçlar politika yapıcılar açısından büyük önem arz etmektedir. Bu nedenle çalışmanın amacı döviz kuru ile gıda ve alkolsüz içecek fiyatları arasındaki doğrusal olmayan dinamiklerin incelenmesidir. Değişkenler arasındaki incelmenin yapılabilmesi maksadıyla LA-VAR modeline dayalı zamanla değişen Granger Nedensellik testleri ve Shi vd. (2016) tarafından geliştirilen Recursive Rolling yaklaşımı kullanılmıştır. Manuel olarak oluşturulan gıda ve alkolsüz içecek fiyat endeksi ile döviz kuruna ait veriler 2005 Ocak ve 2021 Ekim tarihlerini kapsayacak şekilde oluşturulmuştur. Elde edilen sonuçlar kurda dalgalanmaların olduğu 2016 yılı ve sonrasında nedensellik ilişkisinin kronikleştiğini ayrıca, kur şoklarının nedenselliği arttırdığını ve kalıcı hale gelmesine sebep olduğunu gösterir niteliktedir. Bunun yanı sıra kurda istikrarın olduğu 2010 yılı öncesinde iki değişken arasında nedensellik ilişkisinin olmadığını gözlemlenmiştir.Publication Ticari Bankaların Kârlılığını Etkileyen Yapısal ve Bankaya Özgü Faktörlerin Nisbi Önem Derecesinin Belirlenmesi(2022) Adnan GÜZEL; Güzel, Adnan; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara, TürkiyeBankacılık sektörü için kârlılık, mikro düzeyde; bankaların tüm paydaşları, makro düzeyde ise ekonomik ve finansal istikrar açısından oldukça önemlidir. Bu nedenle bankacılık sisteminde kârlılığı etkileyen bankalara özgü ve makroekonomik faktörlerin neler olduğuna yönelik çok sayıda çalışma yapılmıştır. Ancak, bu çalışmada, 2003:Q1-2020:Q4 dönemi için bankalara özgü karakteristiklerin ve makroekonomik yapısal karakteristiklerin Türk Bankacılık Sisteminde faaliyet gösteren bankaların kârlılığı üzerinde hangilerinin daha etkili olduğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla standartlaştırılmış değişkenlerle panel regresyon yöntemi kullanılarak ilişki ve nispi önem derecesi tespit edilmiştir. Bankaların özkaynak kârlılığı ile bankalara özgü karakteristikler arasındaki ilişkiyi gösteren analiz sonucunda özkaynak kârlılığı ile sektör payı hariç tüm karakteristikler arasında istatistiksel olarak anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Bankaların özkaynak kârlılığı ile yapısal karakteristikler arasındaki ilişkiyi gösteren ampirik bulgu, banka kârlılığı ile beş yapısal karakteristikten (GSYH hariç) dördü ile istatistiksel olarak anlamlılık düzeyinde ilişkili olduğunu göstermektedir. Son olarak, banka kârlılığı ile bankalara özgü ve yapısal karakteristikler arasındaki karşılaştırmalı ilişkiyi gösteren analiz sonucunda banka kârlılığı ile istatistiksel olarak anlamlılık düzeyinde ilişkili olan on beş karakteristik bulunmuştur. Model 3’e ilişkin beta katsayılarının nispi önem sırasına bakıldığında ilk dört sırayı bankaya özgü karakteristiklerin yer aldığı görülmüştür. Bu nispi önem sıralamasında ağırlıklı olarak bankalara özgü karakteristikler yer almıştır. Çalışmanın, Türk bankacılık sektöründe kârlılığı etkileyen yapısal ve bankaya özgü faktörlerin etki ve nisbi önem derecesini ölçen ilk çalışma olması yönüyle literatüre önemli bir katkı sağlaması beklenmektedir.Publication Prioritization of Districts in terms of Disaster Preparedness Planning: A Case Study for the Expected Istanbul Earthquake(2022) Ahmet AKTAŞ; Aktaş, Ahmet; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara, TürkiyePreparedness is the second among the four phases of disaster management after mitigation. In big cities with crowded populations like İstanbul, development of a single holistic disaster preparedness plan would be too complex. At this point, the prioritization of districts is needed because of the existence of a limited amount of available resources (time, staff, money, etc.) plan development stage. This decision can be affected by several factors, so this decision can be defined as a multiple criteria decision-making problem. The main aim in this paper is to develop an analytic approach to obtain the priority rank of districts of the city for disaster preparedness plan development. To do so, a hybrid multiple criteria decision-making model based on SWARA (Stepwise Weight Assessment Ratio Analysis) and WASPAS (Weight Aggregated Sum Product Assessment) is proposed. A case study on earthquake preparedness planning in districts of İstanbul is presented to demonstrate the applicability of the proposed model. Obtained results of the model would be helpful for policy making in volunteer organizations, municipality, and government level.Publication Tüketici Davranışında Genişletilmiş Benlik ve Etkileri(2022) Büyükyavuz, Celal Özgür; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Havacılık Yönetimi, Ankara, TürkiyeBu çalışmada, kişinin kendisini algılayış biçimi olarak tanımlanan benlik kavramı ve pazarlama disiplini araştırmalarındaki yeri incelenmiştir. Benlik kavramının teorisini, gelişimini anlatan literatür, pazarlama ile ilişkisini kuran teorik makaleler ve tüketici davranışlarını anlamaya yönelik nicel araştırma makaleleri üzerinden derleme yapılmıştır. Tüketici davranışlarına etkisi olan kişinin kendisini nasıl gördüğü, kişiliğine ilişkin düşünce ve ifadelerinin neler olduğu gibi benlik kavramı bileşenlerini anlamada ve bu anlayışa göre pazarlama kararları geliştirmede, çalışmanın bulgularından faydalanılabilir. Benlik, gerçek benlik ve ideal benlik olmak üzere iki boyutta ele alınabilir. Gerçek benlik “kimim” sorusunun cevabı, ideal benlik “kim olmak istiyorum”un karşılığıdır. Kişilerin amacı gerçek benliklerini ideal benliklerine yaklaştırmaktır. Kişiler tüketici rolü üstlendiklerinde satın almak ve sahip olmak istedikleri aracılığıyla bu amaçlarına ulaşabilir. Tüketicilerin satın alma davranışlarının altında yatan gerçek motivasyonlar incelendiğinde, her zaman rasyonel hareket etmedikleri, fonksiyonel fayda dışında unsurların da önemli olduğu gözlenmiştir. Bir ürüne ve markaya sahip olmayı kendini ifade etme aracı olarak gören tüketiciler, “neye sahipseniz o olursunuz” şeklinde tanımlanabilecek genişletilmiş benlik kavramı ile anlaşılabilir.