TR Dizin

Permanent URI for this collectionhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2551

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Publication
    Gazete Köşe Yazısı Söyleminde Yükleme Stratejileri: Söylem Tarihsel Yaklaşım Çerçevesinde Bir Çözümleme
    (2022) Derya AYDIN Gülsüm Songül ERCAN; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İzmir Havacılık Meslek Yüksekokulu, İzmir, Türkiye Dokuz Eylül Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Dilbilimi Bölümü, İzmir, Türkiye
    Gazete köşe yazarları temsilcisi oldukları yayın kuruluşunun ideolojisini çeşitli stratejiler yoluyla metne aktarmakta; bu ideolojiler Eleştirel Söylem Çözümlemesi’nin (ESÇ) sunduğu çözümleme araçları ile ortaya koyulabilmektedir. Bu çalışmanın amacı, 25 Haziran 2020 tarihinde Fatih Sultan Mehmet’in İtalyan ressam Bellini tarafından yapılan tablosunun İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından satın alınmasının farklı ideolojik yönelimlere sahip Sözcü ve Yeni Akit gazetelerinde yer alan köşe yazılarında yansıtılma biçimlerinin incelenmesidir. Bu amaçla, söz konusu tablonun satın alınmasının konu edildiği iki köşe yazısı Söylem Tarihsel Yaklaşım’ın (Reisigl & Wodak, 2009) yükleme stratejisi çerçevesinde çözümlenmiştir. Bulgular, Yeni Akit gazetesindeki köşe yazısında yükleme stratejisinin biz ve onlar ayrımını yansıtma amacıyla; Sözcü gazetesindeki köşe yazısında ise, beklenenin aksine, biz ve onlar ayrımını hafifleterek farklı ideolojik eğilimlere sahip toplumsal aktörler arasında benzerlik kurma amacıyla kullanıldığını göstermiştir. Bu bulgu, gazete köşe yazarlarının ideolojilerini metne aktarmasında belirleyici etmenin ele alınan konu olduğunu ve yükleme stratejisinin gazete köşe yazarları tarafından temelde hedef kitleyi ikna etme amacıyla kullanıldığını ortaya koymaktadır.
  • Publication
    A MIXED-INTEGER PROGRAMMING MODEL FOR THE JOB SCHEDULING PROBLEM IN A PRODUCTION COMPANY
    (2022) Durdu Hakan UTKU Karanfil ÖZYİĞİT Esra Yağmur FARİZOĞLU; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara, Türkiye
    Purpose: In this study, a mixed-integer programming model is developed to minimize the total lateness and total completion time of the jobs in an automotive company. In order to respond rapidly to the continuous customer demand through the production, the work schedule of engineers in the research and development department is considered flexibly. Methodology: In the study, the mixed-integer programming model is supported by the analytical hierarchy process model to determine the weighted values of total tardiness and total completion times. The developed model is applied to the automotive company using the real data and the problem is solved using the GAMS CPLEX 24.1.3 software. Findings: In this job scheduling problem, the total completion time is decreased to 622 hours from 10149 hours, maximum tardiness is decreased to 9 hours from 104 hours and total tardiness is decreased to 13 hours from 860 hours by using the proposed model. Originality: The proposed model is used for the job scheduling purpose in compliance with the structure of the automotive industry company using the machine scheduling modeling principles and Analytical Hierarchy Process together. Keywords: Parallel Machine Scheduling, Optimization, Mixed Integer Programming, Analytical Hierarchical Process.
  • Publication
    Şirket Performans Parametreleri Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: BİST-30 Şirketleri Üzerinde Analitik İnceleme
    (2023) Yaşar KÖSE Emre YILMAZ; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, İşletme Bölümü, Ankara, Türkiye Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara Havacılık Meslek Yüksekokulu, Ankara, Türkiye
    Amaç: Çalışmanın amacı, şirketlerin değer yaratma esasına dayalı önemli finansal performans göstergeleri olan Serbest Nakit Akımı (FCF), Firma Değeri (EV), Firma Değeri/Faiz, Vergi ve Amortisman Öncesi Kar (EV/EBITDA) ve Fiyat/Kazanç (P/E) aralarındaki ilişkilerin belirlenmesi ve yorumlanmasıdır.Yöntem: Çalışmada BİST 30 şirketlerinin 2015-2021 yıllarında FCF ile EV, P/E ve EV/EBITDA yıllık değerleri arasındaki ilişki panel veri analiz yöntemi ile incelenmiştir.Bulgular: Yapılan analizler sonucunda FCF ile EV ve P/E aralarında aynı yönlü; FCF ile EV/EBITDA arasında ters yönlü ilişki olduğu belirlenmiştir. Elde edilen bulguların literatürdeki çalışmalarla kısmen uyumlu olduğu belirlenmiştir.Özgünlük: Çalışmanın BIST-30 endeksindeki kapsamındaki şirketler için değer maksimizasyonunu esas alan şirket performans ölçüm göstergeleri belirlenerek bu göstergeler arasındaki ilişkiler ortaya konulması ve yorumlanması açısından özgün olduğu değerlendirilmektedir. Daha önce literatürde incelenen örneklem ve zaman aralığında herhangi bir çalışma bulunmamaktadır.  
  • Publication
    Generalization of statistical limit-cluster points and the concepts of statistical limit inferior-superior on time scales by using regular integral transformations
    (2023) Ceylan YALÇIN; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Endüstri Mühendisliği Bölümü, Ankara, Türkiye
    With the aid of regular integral operators, we will be able to generalize statistical limit-cluster points and statistical limit inferior-superior ideas on time scales in this work. These two topics, which have previously been researched separately from one another sometimes only in the discrete case and other times in the continuous case, will be studied at in a single study. We will investigate the relations of these concepts with each other and come to a number of new conclusions. On some well-known time scales, we shall analyze these ideas using examples.
  • Publication
    Modelling Strategy of Airline Tankering with Nonlinear Programming
    (2023) Niyazi Cem GÜRSOY Nesrin ALPTEKİN; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Hava Ulaştırma Fakültesi, Uçuş Eğitimi Bölümü, Ankara, Türkiye ANADOLU UNIVERSITY
    Purpose: This study aims to reduce the fuel costs, which constitute the largest share of total cost that airline companies have, with extra fuel transportation. Methodology: A nonlinear programming model has been developed for tankering application that takes advantage of the different fuel prices at the airports. General Reduced Gradient Method (GRG) is used to solve the generated nonlinear programming problem. MS EXCEL solver add-in is used to solve the problem. Findings: In the application part of study, two application has been studied on and one of them is parametrical and other assumes Istanbul as an hub airport in order to analyze the effect of flight distance, load rate, fuel price difference between the airports and altitude of cruise flight on tankering and cost. It has been observed that the fuel cost can be saved when tankering is applied to flight distances of 1300nm and less. Although the load rate is high and the fuel price difference is low, flights have been conducted between the centers which have short flight distances, the model allowed to tanker. It was observed that when the amount of fuel recommended by the problem result was taken for the designed scenarios, the fuel consumption increased by 2.5-3% compared to the trips without tankering. Despite the increase in fuel consumption, it has been found that a total fuel cost can be saved of 1% to 47% for round trips. Originality: The efficiency of the original optimization model created with non-linear modeling was developed and tested for various scenarios.
  • Publication
    Derin Spektroskopi: Derin Öğrenme Yöntemleri Ile Karmaşık Numunelerin Ftir Spektrumlarının Incelenmesi
    (2023) MECİT YAMAN MEHMET TAN ÖZLEM GÜLÜM İNCİ RUSLAN GARİFULLİN ASMA DJEHICHE MERT KIZILKAYA; TÜRK HAVA KURUMU Ü. TOBB EKONOMİ VE TEKNOLOJİ Ü. MÜHENDİSLİK F. BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ B. TÜRK HAVA KURUMU Ü.
    Bu proje karmaşık ve değişken numunelerin analizi için, kızılötesi emilim spektrometrisi (FTIR) kullanarak numunenin üst katman gazlarından kimyasal parmak izi üretilmesi ve çıkan spektral parmak izlerinin bir bütün olarak istatistiksel öğrenme yöntemleri ve özel olarak modern sinir ağları mimarileri kullanılarak sınıflandırılması, nitel ve nicel olarak belirlenmesi hakkındadır. Karmaşıklıkla kastedilen, spektroskopik incelemelerde numuneyi belirleyen çok sayıda bileşenin mevcut oluşu ve her bir bileşenin çok detaylı bir spektral parmak izi deseni ile belirleniyor olması; değişkenlikle kastedilen ise, söz konusu numunelerin doğada veya teknolojik uygulamalarda karşılaşılan örneklerinin, kendi aralarında analitik farklılıklar göstermekle beraber, algısal/bütünsel sınıflandırmaya da imkân veren ortak değişmez, arketipsel öz nitelikleri barındırmasıdır. Örneğin pek çok bileşenden oluşan parfüm ve esanslar, motorin ve jet yakıtları, kömür çeşitleri, hava kirliliği tayini için toplanılan numuneler, jeoloji ve astro-jeolojide karşılaşılan kaya parçaları hem karmaşık hem de değişken numunelerdir. Canlılar âleminde her türlü bitkisel ve hayvansal kokular, taze/çürük gıda kokuları, canlılardan çıkan biyolojik sıvı ve gazlar, insan nefesi, ter/ten kokusu, idrar ve idrar üst katman gazları, bileşenleri yönünden karmaşık ve bileşenlerin bağıl oran/konsantrasyon değerleri açısından istatistiki yüksek değişkenlik gösteren malzemelerdir. Proje araştırmaları sonucunda spektroskopik veri kümeleri etiketli, etiketsiz makine öğrenmesi yöntemleri kullanılarak yüksek başarımla tanımlanmasının mümkün olduğu gösterilmiştir. Kullanılan yöntemler arasında PCA, t-SNE gibi boyut düşürme yöntemleri, etiketli istatistiksel analiz yöntemlerinden Naive Bayes, Random Forest ve Support Vector Machines gibi yöntemler ve bu yöntemlerle karşılaştırılan ileri beslemeli ağlar, convolutional sinir ağları, Kohonen haritaları ve atımlı sinir ağları yöntemleridir. Derin spektroskopi projesi, FTIR spektroskopisi ile elektronik burun araştırmalarını birleştirmeyi amaçlayarak, spektroskopik büyük verinin modern makine öğrenmesi yöntemleri ile işlenerek biyomimetik bir elektronik burun mimarisinin mümkün olduğunu göstermiştir. Bu proje, spektroskopik teknikler ve yapay zeka entegrasyonunun karmaşık ve çeşitli numuneleri tanımlamada nasıl etkili bir araç olabileceğini göstermektedir.
  • Publication
    Evaluation of the Airline Business Strategic Marketing Performance: The Asia-Pacific Region Case
    (Journal of Aviation, 2022-07-24) Niyazi Cem GÜRSOY; Furkan KARAMAN; Mert AKINET; Gürsoy, Niyazi Cem; Karaman, Furkan; Akinet, Mert
    Businesses provide various marketing strategies in order to gain a competitive advantage and achieve sustainable profitability in today's globally competitive environment. While some of these strategies are realized through traditional marketing methods, some of them are implemented through digital marketing applications. The continuous and rapid change in information and communication technologies has made it obligatory for businesses to reconsider their marketing strategies and activities. In the literature, there are various studies conducted with multi-criteria decision-making methods in order to measure the marketing performance of businesses. However, there is no study conducted with these criteria specific to airline companies’ marketing performance. The criteria determined as a result of the literature review were analyzed using the fuzzy-AHP and Fuzzy-BWM methods for weight determination, and the TOPSIS method for alternative selection which are among the multi-criteria decision-making techniques. As a result of the study, net profitability, load rate, and total passenger number criteria came to the fore among other criteria, evaluations were made for the 6 airline companies examined, and the best and the worst alternative airline companies were determined, and evaluations were made in terms of marketing strategies. As a result, an exemplary application was introduced to airline companies in order to improve their marketing strategies and performances, and inferences that could contribute to future studies were made in the literature.