Akademik Arşiv / Academic Archive

Permanent URI for this communityhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2546

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Thumbnail Image
    Publication
    Hava Yolu Sektöründe Varlık Değerlemesi: Hava Aracı Değerlemesi Üzerine Bir Örnek Olay İncelemesi
    (2022) Yaşar KÖSE; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Ankara, Türkiye
    Dinamik bir sektör olan hava yolu sektöründe hava aracının değerlemesi önemli konulardan birisidir. Bir hava aracı olan uçağın değerlemesi teknik, ekonomik, siyasi, ve çevresel faktörlerin etkisi altındadır. Geçtiğimiz yılbaşında tüm dünyayı etkileyen ve etkilemeye devam eden Covid-19 küresel salgını tüm hava yolu sektörünü; uçak üretimini, satışını ve değerlemesini olumsuz olarak etkilemeye devam etmektedir. Yapılan bu çalışmada dünyada önemli uçak üreticisi şirketlerden Boeing tarafından üretilen dar gövdeli B737-700, geniş gövdeli B767-300 ER ve Airbus tarafından üretilen dar gövdeli A320-200, geniş gövdeli A330-200 uçaklarının yıllık gelir ve giderleri tahmini olarak hesaplanarak, çeşitli varsayımlar ve %1 iskonto oranı altında teorik değerleri (Net Bugünkü Değerleri) tespit edilmiş ve minimum fiyatlarıyla teorik değerleri arasında %10,24 ile %17,68 bandında sapma bulunmuştur. Bu yönüyle literatürde yer alan çalışmalara benzer sonuç elde edilmiştir. Bu sapmanın çeşitli faktörler altında değişebileceği değerlendirilmektedir. Çalışmada nakit akışlarının riske göre düzeltilmesi amacıyla ayrıca %2, %5 ve %10 iskonto oranlarına göre de “Teorik Değer” hesaplamaları yapılmış, 30 yıllık ekonomik ömürde oluşan net nakit akımlarının bugünkü veya teorik değeri iskonto oranı arttıkça azaldığı belirlenmiştir. Bununla birlikte çalışma ile uçak değerlemesi literatürüne uyumlu olarak pratik bir çözüm getirilmesi çalışmayı önemli kılmaktadır.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Para Banka ve Finansın Sırları: Tapınak Şövalyelerinden Modern Çağlara*
    (2022) Yaşar KÖSE; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Ankara, Türkiye
    -0
  • Thumbnail Image
    Publication
    DOLAR ENDEKSİ ULUSLARARASI BİR FİNANSAL GÖSTERGE OLABİLİR Mİ? DÜNYADA ÖNEMLİ BORSA ENDEKSLERİ ÜZERİNDE AMPİRİK İNCELEME
    (2022) Yaşar KÖSE; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara, Türkiye
    Bu çalışmada Dolar Endeksi ile Büyük Dünya Endeksleri (BIST 100, DAX, Dow Jones, S&P 500, Nikkei 225, FTSE 100, Euro Stoxx 50) değerleri arasındaki ilişki ve etkileşimlerin belirlenmesi ve Dolar Endeksinin uluslararası bir finansal gösterge olup olamayacağının belirlenmesi amaçlanmaktadır. Yapılan çalışmada incelen yedi adet büyük dünya endeksi ile dolar endeksi arasındaki ilişkiler granger nedensellik testi ile incelenmiş; BIST 100, Dow Jones ve S&P 500 indekslerinden Dolar Endeksine doğru nedensellik ilişkisi bulunmazken, Dolar Endeksinden bu endekslere doğru tek yönlü olarak nedensellik ilişkisi belirlenmiştir. Çalışmada incelenen DAX, Eoro Stoxx 50, FTSE 100 ve Nikkei 225 endeksleriyle Dolar Endeksi arasında çift yönlü ve karşılıklı nedensellik ilişkisi belirlenmiştir. Elde edilen bulguların literatürle büyük ölçüde uyumlu olduğu değerlendirilmektedir. 1973 yılında oluşturulan ve yaklaşık 50 yıldır kullanılan ve ağırlıklı olarak Amerikan Doları olmak üzere diğer önemli para birimlerinin oransal bir bileşimini kapsayan Dolar Endeksinin, Büyük Dünya Endeksleri ile aralarındaki yakın nedensellik ilişkileri ve aralarındaki güçlü korelasyonlar nedenleriyle günümüzde önemli bir finansal ve ekonomik gösterge olabileceği değerlendirilmektedir.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Trade Wars Are Class Wars, How Rising Inequality Distorts the Global Economy and Threatens International Peace
    (2023) Yaşar KÖSE; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Ankara, Türkiye
    The purpose of the book is to provide an understanding of how trade conflicts and the inequalities that come with them are created in the global economy. The authors' arguments are that trade wars are class wars between elites and workers within countries, which create increasing inequalities between classes in countries, disrupting the global economy and threatening international peace.
  • Thumbnail Image
    Publication
    TÜRK HAVAYOLU SEKTÖRÜNDEKİ ÖNDE GELEN HAVAYOLU ŞİRKETLERİNİN FİNANSAL BAŞARISIZLIK TAHMİNİ: ANALİTİK BİR İNCELEME
    (2020) Yaşar KÖSE; Türk Hava Kurumu Üniversitesi İşletme Fakültesi İşletme Bölümü, Ankara, Türkiye
    Genel olarak küresel düzeyde ele alınan sivil havacılık sektörü ve havayoluşirketleri hem Türkiye’de hem de dünyada üst düzeyde bir rekabetin oluştuğu, ulusal veuluslararası regülasyonların önem kazandığı; ekonomik, siyasi, sosyal, kültürel, çevresel,iklimsel, terörizm, salgın hastalıklar gibi birçok risk unsurunu değişik derecelerde barındıranbir sektördür. Böylesine bir sektörde faaliyetlerini sürdüren havayolu şirketleri finansalperformanslarını kabul edilebilir düzeyde tutmaya çalışmaktadırlar. Çalışmada Türk SivilHavayolu Sektöründe yer alan ve BIST-100’de işlem gören Türk Hava Yolları A.O. vePegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’ne ait 2014-2018 yılların Bilanço, Gelir Tablosu,Özkaynaklar Değişim Tablosu ve Nakit Akım Tabloları veri seti olarak kullanılmıştır.Belirtilen finansal tablolardan ilgili hesap kalemlerinin tutarları esas alınarak, her iki şirketinAltman ve Springate Z Skorları ve Fulmer’in H Değerleri hesaplanmış ve bunlara dayanarakşirketlerin finansal başarısızlıkları hakkında tahminde bulunulmuştur. Her üç çok boyutlufinansal analiz ile finansal başarısızlık tahmininde; her iki şirketin de Fulmer H DeğerModelinde sonuçları tatmin edici olarak bulunmuştur. Altman ve Springate Z SkorModelinde daha az faktör değerlendirilmeye esas alınırken, Fulmer H Değer Modelinde 9faktör değerlendirmeye alınmış olup, bu yönüyle daha sağlıklı sonuç verebileceğideğerlendirilmektedir.
  • Thumbnail Image
    Publication
    HAVACILIK SEKTÖRÜNDE SPESİFİK FİNANSAL ORANLAR: TÜRKİYE’DEKİ HAVAYOLU ŞİRKETLERİ ÜZERİNE ANALİZ VE DEĞERLENDİRME
    (2021) Yaşar KÖSE; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, İşletme Fakültesi, Ankara, Türkiye
    Türk Sivil Havacılık Sektöründe yer alan iki önemli havayolu şirketi olan THY A.O ve Pegasus Hava Taşı- macılığı A.Ş stratejileri farklı da olsa, bu şirketler rekabet gücünü koruyabilmek için gelirlerini artırma, mali- yetlerini en aza indirme çabasındadırlar. Bu çalışmanın ilk aşamasında Türk Sivil Havayolu sektöründe yer alan Türk Hava Yolları A.Ş.ve Pegasus A.Ş.’nin 2014 ile 2019 yılları arasında 6 yıllık verileri şirketlerin ilgili yıllarda faaliyet rapor ve faaliyet tablo verileri kullanılarak, çalışmada konu edilen oranlar analiz edilerek hesaplanmış ve ulaşılan bulgular yorumlanarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında elde edilen bu veriler TOP- SİS (Tecnique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution) yöntemiyle analiz edilmiş ve belirtilen iki ha- vayolu taşımacılık şirketinin finansal performansı analiz edilmiş, değerlendirilerek yorumlanmıştır. Sadece ge- leneksel finansal oran analizi yerine, günümüzde Havayolu Taşımacılık Sektöründe yapılan analizlerde olduğu gibi, özel finansal oranlar yolu ile Havayolu şirketlerin analiz edilmesi çalışmayı literatürde yer alan diğer ça- lışmalardan ayırmakta ve önemini artırmaktadır. Çalışmada yapılan analizin ilk bölümünde, araştırmaya konu olan havayolu şirketlerinin özel finansal oranları 2014-2019 yılları periyodunda, oluşturulan tablolar ve grafik- ler yardımıyla ortaya konulmuştur. Yapılan analizde 2014-2019 yılları arasında THY A.O. ve Pegasus Hava Ta- şımacılığı A.Ş.’nin performans verileri hesaplanarak analiz edilmiştir. THY A.O.’nın spesifik finansal oranlar olarak adlandırılan temel olarak CASK ve RASK değerleri incelen yıllarda, Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’nin değerlerinden daha yüksek seyrettiği belirlenmiştir. Çalışmada yapılan analizin ikinci bölümünde, yine aynı za- man periyodunda incelenen iki havayolu şirketinin tespit edilmiş öne çıkan 7 adet özel finansal oranı kullanı- larak TOPSİS yöntemi yoluyla şirketlerin analizi yapılmıştır. TOPSİS yöntemine göre kullanılan veriler esas alı- narak THY A.O. çalışmanın birinci aşamasına benzer şekilde Pegasus Hava Taşımacılığı A.Ş.’ye göre finansal açıdan daha başarılı olarak belirlenmiştir.
  • Thumbnail Image
    Publication
    An Economic Analysis on the Use of Resources Allocated for Defense: An Empirical Study on Turkey
    (Ege Akademik Bakis (Ege Academic Review), 2023-03-13) Ceyda AKTAN; Yaşar KÖSE; Emre YILMAZ
    In this study, the relationship between Turkey's defense expenditures and the independent variables selected as gross domestic product, foreign debt, and unemployment, in a 33-year period between 1998 and 2020, were examined using the Toda-Yamamoto causality test. According to the findings, it has been observed that there is causality from defense expenditures to gross domestic product, that is, the change in defense expenditures affects gross domestic product. Similarly, causality has been determined from defense expenditures to external debt. Therefore, it is possible to state that the change in defense expenditures will have an impact on foreign debt. In this respect, the findings are in agreement with the literature. The increase in defense expenditures will increase the production of the defense industry, the export of this production will result in a resource inflow to the country and the gross domestic product will increase. On the other hand, in some countries, defense expenditures will be financed by debt from foreign sources, which will increase foreign debt.
  • Thumbnail Image
    Publication
    Uçak Kazaları ile Hisse Senedi ve Şirket Değeri Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi: Havayolu Taşıyıcısı ve Uçak Üreticisi Şirketler Üzerinde Analitik Bir Çalışma
    (Eskisehir Osmangazi University Journal of Economics and Administrative Sciences, 2022-04-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN
    Çalışmanın amacı, havayolu sektöründeki uçak kazaları ile ticari havayolu taşıyıcı şirketleri ve ticari uçak üreticisi şirketlerin hisse senedi fiyatları arasında bir ilişkinin olup olmadığının belirlenmesidir. Dünyada havayolu sektöründe yer alan havayolu taşıyıcı şirketleri ve büyük uçak üreticisi iki şirketin 2013-2020 yıllarında yaptıkları toplam 38 adet uçak kazası sonrasındaki ilk gün ve takip eden haftanın günlerindeki anormal getirileri ile kümülatif anormal getirileri analiz edildiğinde; uçak kazalarının bazılarında kazadan sonraki ilk ve takip eden 7 gün içinde gerek havayolu taşımacı şirketlerinin gerekse uçak üreticisi şirketlerin hisse senetlerinin değerlerinde genel olarak düşüş yaşanırken, bazı uçak kazalarından sonraki günlerde hisse senetleri değerlerinde değişim olmadığı veya artış yaşanmadığı görülmüştür.