Person: Ateş, Haydar
Loading...
Email Address
Birth Date
Research Projects
Organizational Units
Job Title
Dr. Öğr. Üyesi
Last Name
Ateş
First Name
Haydar
Name
Haydar ATEŞ
4 results
Search Results
Now showing 1 - 4 of 4
Publication Managing Successful Projects to Prevent Chaos and Complexity in Organizations(Springer International Publishing, 2014-11-04) Haydar Ateş; Ateş, HaydarPublication Comparative Country Analysis of Higher Education Student Loan and Scholarship Systems and a Model Proposal for Türkiye(International Balkan University, 2022) Haydar ATEŞ; Ateş, HaydarPublication Pandemi Sürecinde Bilişim Teknolojisinin Kullanımının Öğretmen Yetiştirmede ve Eğitiminde Artan Önemi(AJIT - E Academic Journal of Information Technology, 2022-05-31) Haydar ATEŞ; Ateş, HaydarEğitim kurumları toplumsal yapı ve çevreyle olan yakın etkileşimleri nedeniyle açık sistemler kategorisinde yer alır. Her sistemde olduğu gibi eğitim sistemi bileşenlerinde “girdi”, “süreç”, “çıktı”, “geri besleme” ve yakın etkileşim içinde olduğu “çevre” alt sistemleri vardır. Eğitim alt sistemlerinden işlemlerin yoğun olarak görüldüğü “süreç” ele alındığında “yönetim”, “öğretim”, “kültürel” ve “politik” olmak üzere ana temeller üzerine yapılandırmış bir yapı karşımıza çıkmaktadır. Uluslararası kurumlar tarafından hazırlanan raporlarda, eğitim sisteminin eksenini oluşturan öğretmenlerin, öğrencinin akademik başarısında en önemli rolü oynadığı tespit edilmiştir. 2020 yılında yaşanan pandemi süreci, yüz yüze eğitimin kesintiye uğraması durumunda uzaktan eğitim teknikleriyle eğitimi devam ettirmede öğretmenlerin yaratıcılığının ve bilişim teknolojilerini etkin kullanmanın önemini ortaya koymuştur. Eğitim kurumları, bilişim çağında toplumsal yapının temel değişim ve dönüşüm unsuru olarak merkeze konuşlandırılırken; öğrenci “stratejik insan kaynağı”, öğretmen “stratejik öğretim liderleri” olarak tanımlanmıştır. Çalışmada, problem olarak “Eğitim Süreci”nin alt boyutlarından “öğretmen”in seçilmesi, yetiştirilmesi ve geliştirilmesine yönelik yeni eğilimler, uygulamalar ve pandemi sürecinde alınan dersler dikkate alınarak, bilişim teknolojisinin artan önemi ile öğretmenlerin yetiştirilmesi ve yeterliklerinde bilişim teknolojilerinin yapabileceği katkı ve öneriler ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışma “Betimsel” olup, veriler ulusal ve uluslararası alanyazından “Alanyazın Taraması” yöntemiyle toplanmış, toplanan veriler “Tema esaslı” olarak gruplandırılmış, bu veri grupları analiz edilmek suretiyle bulgu ve yorumlara ulaşılmıştır.Publication Important Issues In Unmanned Aerial Vehicle User Education And Training(Journal of Aviation, 2022-03-23) Haydar ATEŞ; Ateş, HaydarUnmanned aerial vehicles (UAVs) are aircraft that can be controlled remotely or autonomously without a pilot on the platform deck, with the help of Auto-Pilot and software-controlled flight plans. Unmanned aerial vehicles (UAVs) are a component of the Unmanned Aerial System (UAS). For this reason, those who program the mission pattern of these vehicles in advance, use them by remote command with or without sight, how to act in the face of possible developments during the mission, and who know the UAV technology and working principles well in this context, if the connection with the unmanned aerial vehicle (UAV) is lost, The training of the pilots, who enter the necessary information into the system as a command, in order to complete their mission and return safely to the starting point or to a different place, is very important. A professional and qualified UAV pilot/operator should possess five key characteristics, including professional dedication, sense of duty, self-control, enthusiasm for work, logicalness, and rationality. While preparing personality tests for pilot candidates, it should be based on measuring five main personality areas (neuroticism, extraversion, openness, agreeableness and conscientiousness). In the last 20 years in Turkey, the number and kinds of UAVs used especially in the field of security has been constantly increasing, and the number of national and domestic projects is increasing at a level that can compete with their counterparts in the world. Armed unmanned aerial vehicles (Armed UAV) are used extensively in domestic and international security operations, especially in internal security operations, contributing significantly to the success of the operation and reducing casualties and risks. For that reason, this research is focused on UAV pilots education and training as key personnel of UAV and try to bring front important issues of training period.