TR Dizin
Permanent URI for this collectionhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2551
Browse
4 results
Search Results
Publication Türkçe Okul Öncesi Dönem Hikâye Kitaplarında Eylem Türü Üye Yapı, Morfolojik Yapı ve Belirteç Türü Etkileşimi(2022) Çağrı KAYGISIZ; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Rektörlük, Ortak Dersler Bölümü, Ankara-TÜRKİYE.Bu çalışmada okul öncesi hikâye kitaplarının eylem türleri, durum türü ve biçimbirim etkileşimi bakımından ne ölçüde zenginleştirilmiş dilsel girdi kaynağı sağladığının değerlendirilmektedir. Bu kapsamda altı büyük yayınevine ait altmış kitap rastgele seçilerek oluşturulan derlem içerik analizi yöntemiyle incelenmiş ve kitapların söz konusu birimlerin kullanımına ilişkin zenginleştirilmiş girdi sağlayacak biçimde yapılandırılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Bu bağlamda okul öncesi hikâye kitaplarının zenginleştirilmiş girdi sağlayacak şekilde yapılandırılması gerekmektedir. Ayrıca söz konusu söz konusu kitaplarda yer alan metinlerin kişisel anlatı türündeki metinler olduğu görülmektedir, hâlbuki bu tip kitaplarda çocuklara dilin karmaşık görünümlerine ilişkin kaynak sağlayacak kurgusal anlatı türü metinlere de yer verilmesi dil gelişiminin desteklenmesi açısından önem arz etmektedir.Publication Anlatı Metinlerinde Zamansal Değişkenler ve Metinsel İşlevleri(2024) Çağrı KAYGISIZ; Kaygısız, Çağrı; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Rektörlük, Ankara, TürkiyeMetin türüne bağlı yapısal bir özellik olarak görünüş bildiren morfo-semantik birimlerin söylem akışı içinde kazandığı işlev hem metnin anlamlandırılması hem de bilişsel sistemin bilgi işlem süreçlerinde temel değişkenlerden birisi olması bakımından önemlidir. Bu nedenle zamansal yapıyı oluşturan birimlerin, metnin söylem akışı içinde birbiriyle kurduğu etkileşim sonucu kazandığı pragmatik işlevlerin belirlenmesi okuma becerisinin geliştirilmesi bakımından önemlidir. Zira sözcüksel birimlerin algılanması ve yorumlanmasına dilbilgisel çıkarımlar eşlik eder. Dolayısıyla dilsel araçların çalışma prensiplerinin araştırılarak söylem yapısıyla kurduğu etkileşim sonucu kazandıkları semantik özellikler ile üstlendikleri pragmatik ve retorik işlevleri açıklamaya çalışan sözcük dilbilgisel çalışmalar önemlidir. Buna ek olarak temel söylem biçimi olan anlatı türünün, temel özelliği zamansal (temporal) yapılanıştır. Bu akademik zeminden hareketle çalışmanın amacı, Türkçede dilbilgisel görünüş kodlayan morfo-semantik birimlerin söylem akışı içinde kazandıkları metinsel işlevin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda amaçlı örnekleme yöntemi kullanılarak oluşturulan veri tabanı, nitel araştırma yöntemlerinden söylem analizi kullanılarak incelenmiş ve elde edilen bulgulardan hareketle morfo-semantik söylem akışı içinde kurdukları etkileşim sonucu kazandıkları metinsel işlevler belirlenmiştir.Publication ORTAOKUL TÜRKÇE DERS KİTABINDA YER ALAN TARTIŞMACI METİNLERİN ARGÜMAN YAPISI ÖZELLİKLERİ(2023) Çağrı KAYGISIZ; Kaygısız, Çağrı; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara, TürkiyeDidaktik etkinlik ve uygulamaların öğretim süreçlerine aktarımı, öğretim materyalleri aracılığıyla sağlanmakta ve öğretim materyallerinin sağladığı girdinin niteliği, beceri gelişimi ve öğrenme çıktıları üzerinde doğrudan etkili olmaktadır. Bu nedenle optimal fayda için öğretim materyallerinin tasarım-geliştirilmesi süreçlerinde belirli tasarım özelliklerinin göz önünde bulundurulması gerekmektedir. Dil öğretim materyallerinin, tasarım-geliştirilmesi süreçlerinde göz önünde bulundurulması gereken temel özelliklerden birisi de metin türüne ilişkin söylem yapısıdır. Bireylerin günlük yaşamda sıklıkla karşılaştıkları temel söylem biçimlerinden birisi de tartışmacı-argümantatif söylemdir. Dolayısıyla hem temel söylem biçimi olarak hem de kavramsal tasarımındaki karmaşıklık nedeniyle dil öğretim materyallerinin, tartışmacı söylem yapısına ilişkin sağladığı girdinin niteliği önem kazanmaktadır. Buradan hareketle çalışmanın amacı, ilköğretim 6, 7 ve 8. sınıflarda okutulan tartışmacı metinlerin, argüman yapısı ve argümanı oluşturan birimlerin çeşitliliği bakımından nasıl görünüm sergilediğini belirlemek ve elde edilen bulguları materyal geliştirme ilkeleri bakımından değerlendirmektedir. Bu amaç doğrultusunda söz konusu metinler nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması yöntemiyle ele alınmış ve yapılan incelemede, kullanılan metinlerin tartışmacı söylem yapısını ve argümanı oluşturan birimlerin anatomik yapısına ilişkin nitelikli girdi sağlamadığı görülmüştür.Publication Applied linguistics perspective in developing reading material(2019) Çağrı KAYGISIZ; Türk Hava Kurumu Üniversitesi, Ankara, TürkiyeLanguage teaching is a skill-based teaching aiming at the development of languageskills and teaching tools are one of the important components of the teaching processin terms of the elements that will enable to increase the knowledge and experiencerelated to the skill intended to be developed as the input source. Therefore, teachingtools should be designed in a way that allows access to the targeted developmentlevel, taking into account the nature of the intended skill area and the nature oflanguage processing. As known, reading is a process of mental decoding, where manyprocesses related to each other are performed simultaneously in order to gain accessto the deep meaning of the text from the moment the interaction begins and thisprocess is based on the background knowledge of the individual's experiences and themechanics of the language components. Accordingly, for the development of readingskills, knowledge of phonological, semantic, morphological, and syntactic systemsmust be fully acquired, and these systems must function in an integrated manner. Inthis respect, the teaching tools prepared for the purpose of developing reading skillsshould be designed in accordance with the principles of general training material’sdevelopment and taking into account the structure of the reading action itselft. In thissense, the aim of the study is to provide a theoretical perspective on the possiblequalifications of the teaching tools that will be used for the development of readingskill, based on the studies of the field of applied linguistics related to the readingcomprehension process.