TR Dizin
Permanent URI for this collectionhttps://acikarsiv.thk.edu.tr/handle/123456789/2551
Browse
2 results
Search Results
Publication Havaalanı gürültüsünün yarattığı stres faktörünün değerlendirilmesi(2002) Aydan GENÇ Özgül TEKİN Aynur ŞAHİN Erol BELGİN; Hacettepe Üniversitesi, Tıp Fakültesi, Odyoloji Anabilim Dalı, Ankara, Türkiye Girilmedi Girilmedi GirilmediGürültü insan sağlığını pek çok açıdan etkilemektedir. Olumsuz etkisi bilinen gürültü çeşitlerinden bir tanesi de havaalanı gürültüsüdür. Çalışmada, havaalanı gürültüsüne maruz kalan bireylerin, psikolojik etkilenme düzeylerinin ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, Türk Hava Kurumu Türkkuşu Genel Müdürlüğü Etimesgut Tesislerinde çalışan toplam 50 kişiye Stres Ölçeği Stres Alt Belirtileri testi uygulanmıştır. Bu test yedi bölümden oluşmaktadır. Bireyler, gürültüye direkt ve dolaylı olarak maruz kalmalarına göre iki gruba ayrılmıştır, iki gruptan elde edilen sonuçlar karşılaştırılmıştır. Uygulanan testin alt bölümlerinden elde edilen sonuçların değerlendirilmesine göre yalnızca Bölüm C (Sempatik Sinir Sistemi) puanları, gürültüye dolaylı olarak maruz kalan grupta istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Bölüm F (Endokrin Sistem) ve Bölüm G (Bağışıklık Sistemi) puanları ise aynı grupta sayısal olarak anlamlı elde edilmiştir. Bölüm A (Kas Sistemi), Bölüm B (Parasempatik Sinir Sistemi), Bölüm D (Duygusal Sistem) ve Bölüm E (Bilişsel Sistem) puanları ise gürültüye direkt maruz kalan grupta sayısal olarak anlamlı bulunmuştur. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre, gürültünün birey üzerinde olumsuz etkileri olduğu belirlenmiştir. Bundan sonra konu ile ilgili yapılacak çalışmaların birey sayısı arttırılarak stres algısına etki edebilecek değişkenler de dikkate alınarak genişletilmesinin yararlı olacağı düşünülmüştür.Publication TOPLU TAŞIMA HİZMETİNDE ÖRGÜTSEL STRES KAYNAKLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ(2017) Mehmet Zennur GÜRBÜZ Göknur Arzu AKYÜZ; EGO Genel Müdürlüğü Türk Hava Kurumu ÜniversitesiÖrgütsel stres, gerek çalışanlar gerek işletmeler açısından negatif sonuçlara neden olabilecek bir kavramdır. Bu çalışmanın amacı, toplu taşıma hizmetinde çalışan sürücülerin maruz kaldıkları örgütsel stres kaynaklarını tespit etmek, sınıflandırmak ve çeşitli önerilerde bulunmaktır. Örgütsel stres kaynakları ile ilgili kapsamlı bir literatür araştırması yapılmış, şu temel başlıklar tespit edilmiştir: işin yapısı, örgütsel yapı, örgütsel politika, örgüt içi ilişkiler, fiziksel koşullar. Geliştirilen ölçekle 2016 yılında EGO Genel Müdürlüğü toplu taşıma hizmetinde çalışan sürücülere bir anket uygulanmıştır. Ankara'daki tüm evrene (2.137 kişi) ulaşılarak geri dönüşü sağlanan 1.554 anketin verileri istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Bu sayı evrenin %72'lik kısmını temsil etmektedir. SPSS (22.0) paket programı aracılığıyla betimsel istatistikler incelenmiş, faktör, güvenilirlik ve varyans analizleri yapılmıştır. Çalışma, sürücülerin orta derecede stres yaşadıklarını; en fazla stres oluşturan sebeplerin: "Maaş (ücret) adaletsizliği ve/veya düşüklüğü", "Yolcuların sürücülere zorbalık yapması, sözlü tacizde bulunması ve/veya şiddet uygulaması" ile "Hizmet sözleşmesinin yenilenmemesi ya da işten çıkarılma korkusu" olduğunu ortaya koymuştur. Stres seviyelerinin sürücünün atandığı bölgeye göre önemli değişkenlik gösterdiği belirlenmiştir. Sürücülerde strese sebep olan etmenler ile ilgili gerekli önlemler alınarak, sürücülerin stres düzeylerinin düşürülmesi için öneriler yapılmıştır.