Person:
Aktan, Ceyda

Loading...
Profile Picture

Email Address

Birth Date

Research Projects

Organizational Units

Job Title

Doç. Dr.

Last Name

Aktan

First Name

Ceyda

Name

Ceyda AKTAN

Search Results

Now showing 1 - 10 of 26
  • Publication
    Uçak Etkinliğinin Operasyonel ve Finansal Metrikler Açısından Analitik Olarak İncelenmesi
    (InTraders International Trade Academic Journal, 2022-12-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Bu çalışmada dar gövdeli Boeing 737 NG ve Airbus A 319 dar gövdeli ve Boeing 777-200 ve Airbus A330-300 geniş gövdeli uçaklarının karşılaştırmalı etkinlik analizlerinin örnek veriler üzerinden finansal ve operasyonel göstergeler kullanılarak yapılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada TOPSİS yöntemi kullanılarak yapılan analitik çalışmada kullanılan veriler esas alındığında; bölgesel uçuşların gerçekleştirdiği dar gövdeli uçaklardan B737-700’ün, A319’a göre; uzun mesafeli ve kıtalararası uçuşların gerçekleştirildiği geniş gövdeli uçaklardan A330-330 uçağının, B777-200 uçağına göre maliyet avantajına sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca kullanılan radar grafik yöntemine göre; A319 dar gövdeli uçağının B 737-700 dar gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdiği; B 777-700 geniş gövdeli uçağının ise A330 geniş gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdikleri belirlenmiştir
  • Publication
    RELATIONSHIP BETWEEN FINANCIAL RISK AND BUSINESS RISK WİTH FIRM VALUES IN THE LOGISTICS INDUSTRY: AN ANALYSIS ON BRICS-T COUNTRIES
    (International Journal of Management Economics and Business, 2016-12-01) M. Başaran ÖZTÜRK; Ensari ŞAHİN; Ceyda AKTAN; Aktan, Ceyda
  • Publication
    Uçak Etkinliğinin Operasyonel ve Finansal Metrikler Açısından Analitik Olarak İncelenmesi
    (InTraders International Trade Academic Journal, 2022-12-01) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Bu çalışmada dar gövdeli Boeing 737 NG ve Airbus A 319 dar gövdeli ve Boeing 777-200 ve Airbus A330-300 geniş gövdeli uçaklarının karşılaştırmalı etkinlik analizlerinin örnek veriler üzerinden finansal ve operasyonel göstergeler kullanılarak yapılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada TOPSİS yöntemi kullanılarak yapılan analitik çalışmada kullanılan veriler esas alındığında; bölgesel uçuşların gerçekleştirdiği dar gövdeli uçaklardan B737-700’ün, A319’a göre; uzun mesafeli ve kıtalararası uçuşların gerçekleştirildiği geniş gövdeli uçaklardan A330-330 uçağının, B777-200 uçağına göre maliyet avantajına sahip olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca kullanılan radar grafik yöntemine göre; A319 dar gövdeli uçağının B 737-700 dar gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdiği; B 777-700 geniş gövdeli uçağının ise A330 geniş gövdeli uçağına göre genel olarak daha üstün operasyonel özellikler gösterdikleri belirlenmiştir
  • Publication
    The determinants of incentives implemented in the electrical energy sector: an empirical analysis on the Turkish energy market
    (Informa UK Limited, 2023-08-02) Feti Erbaş; Yaşar Köse; Rıza Bayrak; Ceyda Aktan; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
  • Publication
    THE RELATION BETWEENFOREIGN DIRECT INVESTMENT AND ECONOMIC GROWTH IN TURKEY: COINTEGRATION AND CAUSALITY ANALYSIS
    (Muhasebe ve Vergi Uygulamalari Dergisi, 2018-04-20) Mutlu Başaran ÖZTÜRK; Gizem VERGİLİ; Ceyda AKTAN; Aktan, Ceyda
    Türkiye’de doğrudan yabancı yatırımlar ile ekonomik büyüme arasındaki ilişki 1974-2016 yılları arasındaki zaman dilimi için zaman serisi analizleri yardımıyla incelenmiştir. Doğrudan yabancı yatırımlar (Foreign Direct Investment-FDI) ve ekonomik büyüme (Gross Domestic Product-GDP) verileri Amerikan Doları cinsinden "World Bank Data Bank" tan sağlanmış ve bu serilerin logaritmaları alınarak analize tabi tutulmuştur. Öncelikle serilerin durağanlığını test etmek için Augmented Dickey Fuller (ADF) ve Phillips Perron (PP) birim kök testleri kullanılmış ve serilerin birinci farklarında durağan oldukları belirlenmiştir. Aynı seviyede durağan olan doğrudan yabancı yatırımlar ile ekonomik büyüme değişkenleri arasındaki uzun dönemli ilişkinin varlığını tespit etmek için Engle Granger Eşbütünleşme testi uygulanmış ve bu serilerin eşbütünleşik olduğu tespit edilmiştir. Uzun dönemli ilişki belirlendikten sonra hata düzeltme modeli kurulmuş ve geçen yıl dengedeki sapmanın bu dönem ne kadar düzeldiği hata terimlerinin katsayısıyla belirlenmiştir. Hata düzeltme terimi katsayısının istatistiksel olarak anlamlı çıkması ve negatif işaretli olması da dengeden sapmanın olması durumunda tekrar dengeye doğru hareketin olduğunu göstermiştir. Seriler arasındaki ilişkinin yönünü belirleyebilmek için de Granger Nedensellik analizi yapılmış olup nedensellik ilişkisi bulunmamıştır.
  • Publication
    An Economic Analysis on the Use of Resources Allocated for Defense: An Empirical Study on Turkey
    (Ege Akademik Bakis (Ege Academic Review), 2023-03-13) Aktan, Ceyda; Köse, Yaşar; Yılmaz, Emre
    In this study, the relationship between Turkey's defense expenditures and the independent variables selected as gross domestic product, foreign debt, and unemployment, in a 33-year period between 1998 and 2020, were examined using the Toda-Yamamoto causality test. According to the findings, it has been observed that there is causality from defense expenditures to gross domestic product, that is, the change in defense expenditures affects gross domestic product. Similarly, causality has been determined from defense expenditures to external debt. Therefore, it is possible to state that the change in defense expenditures will have an impact on foreign debt. In this respect, the findings are in agreement with the literature. The increase in defense expenditures will increase the production of the defense industry, the export of this production will result in a resource inflow to the country and the gross domestic product will increase. On the other hand, in some countries, defense expenditures will be financed by debt from foreign sources, which will increase foreign debt.
  • Publication
    Estimating the systematic risks of Turkish airline companies listed in the BIST-100 Index
    (Gazi Publishing, 2023-02-27) YASAR KOSE; CEYDA AKTAN; Aktan, Ceyda
  • Publication
    TEKNOLOJİK İNOVASYON VE KRİPTO PARA PİYASALARI: MOMENTUM VE ZITLIK ANOMALİLERİNİN TEST EDİLMESİ
    (Makale Sistemi/Geomes, 2022) EYYÜP ENSARİ ŞAHİN; CEYDA AKTAN; Aktan, Ceyda
  • Publication
    Cash Management of Multinational Airlines: A Case Study on A Turkish Airline
    (Journal of Aviation, 2023-03-17) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    Cash is a vital resource for airline companies, which are said to be operating on a multinational level. From executing day-to-day operations to exploiting new investment opportunities, airline companies must maintain an optimal level of cash. The amount of cash level depends on a number of factors such as the company's activity level, the current conjuncture and international markets. In this study, the net cash flows and the changes in the level of cash and cash equivalents account of the flag carrier airline operating in Turkey, which can be considered as an international company, were analyzed using data of 2020, cash flows. In addition, company's relations with the IATA Clearing House were determined, evaluated and interpreted in term of cash management. The fact that there are very few studies in the national and international literature on the analysis, evaluation and interpretation of cash flows in the airline industry makes this study unique.
  • Publication
    Analysis of Cost Structures and Cost Control Strategies of Airlines: An Empirical Study on A Hypothetical Airline Company
    (Journal of Aviation, 2022-03-23) Yaşar KÖSE; Ceyda AKTAN; Köse, Yaşar; Aktan, Ceyda
    In the context of controlling costs in the airline industry, this study aims to determine empirically until which available seat mile (ASM) should an airline continue its activities based on an analysis of the costs and revenues incurred relating to these ASM. The study is based on a hypothetical company and the data used indicated that the company has reached profitability between certain efficiency levels (ASM). The results also showed that the airline can still continue its activities at efficiency levels where it is making a loss but only in situations where its total income exceeds its total variable costs (creating positive added value). In the study, it is pointed out that companies in the airline industry, which are under the pressure of intense competition and uncontrollable factors, can still survive and maintain their competitive power through the cost control methods they can apply.